Ijsland tot in detail

arneclottie 29 april 2024
"Inktzwart" van Ragnar Jonasson is een zeer onverwachte roman. Ik bedoel daarmee dat het zich afspeelt op een plek waar je bepaalde taferelen niet direct verwacht. Dat maakt het boek zo interessant. De geografische locatie ‘Ijsland4 is zeer idyllisch en goed uitgewerkt. Hij geeft dit weer met een rijkelijk aantal details; zoals: gewoontes in Ijsland, voeding, klimaat… Met een beklemmende sfeer en een toch wel onverwacht plot schrijft Jonasson een verhaal vol onderzoek en diepe psychologische lagen. De personages zijn ‘echt’ . Het zijn geen mensen met spéciale gaves of soort ubermensen; nee het zijn doodnormale mensen die al wel eens fout maken. Jonasson heeft wat een drage vertelstijl, maar dit past wel bij het thema van het boek: onderzoek. Door dit kan je zelf ook goed meedenken met de politieagenten. Ik raad het zeker alle mensen aan die er van houden om eens goed alles uit te spitten tot op het bot totdat je het vind