Le quotidien à Paris

Arnold 16 maart 2021
Dit boek is zeer aangenaam om lezen, na de eerste moeilijke delen van de Cyclus:
Na een lang verblijf in Balbec verhuist Marcel naar Parijs en gaat samenwonen met Albertine in het ouderlijke huis zonder de aanwezigheid van de ouders, is dan ook dik tegen de zin van zijn moeder.

Topics in dit verhaal zijn onder meer:
De instructies van Marcel aan Françoise die moeten doorgegeven worden aan Albertine hoe het dagelijkse leven moet georganiseerd worden. Dus bijvoorbeeld s ‘morgens geen lawaai maken voor het dienstbelletje schelt…enz.

Zijn twijfels al dan niet trouwen met Albertine:
Citaat: of trouwen met Albertine niet mijn leven zou bederven, door mij zowel de te zware taak op te leggen mij aan een ander te wijden, als de dwang om buiten mijzelf om te leven als gevolg van haar voortdurende aanwezigheid, en door mij voorgoed te beroven van de geneugten van het alleen zijn.

Liefdesleed:
Citaat: Wij laten tranen als we merken dat degene die wij beminnen niet meer die opwellingen van genegenheid, die verliefde aanhaligheden van het begin jegens ons heeft….maar wel voor anderen krijgt.

Ouverture van een Marktdag:
De meest markante nooit gelezen vergelijking van muziek met zinnen en stemgeluiden voortgebracht door de marktkramers die hij vanuit zijn bed waarneemt wanneer hij ontwaakt, hieronder een paar voorbeelden van de zovele slagzinnen, prachtig gewoon.
Ah! le bigorneau, deux sous le bigorneau'*;
'Les escargots, ils sont frais,ils sont beaux'**,
On les vend six sous la douzaine ***
* 'Aah - alikruuk, twee stuiver de alikruuk!' (vert.)
** 'Wijngaardslakken, vers zijn ze, best zijn ze.' (vert.)
*** 'Te geef voor zes stuiver het dozijn.' (vert.)

Verder zijn er nog vele waardevolle gedachten over krankzinnigheid, eugenetica, het alledaagse leven, enz...
Een bijzonder boek!

Morgen beginnen aan deel 6. La fugitive – De voortvluchtige