Sluit naadloos aan op de huidige situatie in Amerika rondom racisme, politiegeweld & de Black Lives Matter Beweging

Asanki 27 juli 2020
Voor de liefhebbers van the Hate U Give is er nu ‘Wat Zou Martin Doen?’
Het verhaal van Justyce laat zien dat het gesprek rondom racisme, discriminatie en politiebrutaliteit in Amerika nog altijd een groot probleem is, en geeft voor jongeren dus een heldere kijk op de huidige situatie in Amerika en waarom de Black Lives Matter beweging zo grote impact heeft gemaakt over de hele wereld.

Justyce is een intelligente jongen op een rijke voornamelijk witte school. Hij heeft zijn vrienden, een vriendinnetje en hij studeert elke dag hard om straks naar een mooie Ivy League Universiteit te gaan. Als Justyce plots ongewild in aanraking komt met de politie en hij foutief wordt beschuldigd laat dit een grote indruk op Justyce achter. Hij besluit brieven te schrijven aan Martin ( Martin Luther King), want wat zou Martin doen in deze situatie?
Terwijl Justyce probeert zijn leven weer op te pakken, blijkt dit moeilijker te zijn dan gedacht. Want het incident heeft iets los gemaakt, zijn ogen geopend en zet een kettingreactie in werking waar Justyce niet meer aan kan ontsnappen.

De schrijfstijl van het boek ‘Wat zou Martin doen?’ is vlot maar voor mij was het een beetje te kinderachtig en nonchalant geschreven. In het boek wordt er regelmatig gewisseld tussen dialoog, de brieven aan Martin en het lopende verhaal, dit maakt het soms wat rommelig.

Waar de Hate U Give echt een verhaal weet te vertellen, voelt ‘Wat Zou Martin doen?’ meer aan als een boek geschikt als lesmateriaal voor middelbare scholen om racisme en discriminatie bespreekbaar te maken in de klas. Ik denk dan ook dat dit boek zeer geschikt is voor in de kast op middelbare scholen. Ik zou dit boek aanraden aan mensen die meer willen lezen over het onderwerp racisme. Verwacht geen hoogstaand geschreven verhaal, dat is dit absoluut niet, maar het leest makkelijk weg en het speelt fijn in op de huidige situatie. De hardcover editie maakt het verder een perfect reisgezel voor op vakantie.

Meer recensies van Asanki