Wat zou Martin doen?

Rank 3326 Gelezen 94 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 101 Favoriet 6 Recensies 19
Young adult Artikelen 3 Lijsten 6 Spots 8 Top25's 4   Topics 0   Leesclub

Justyce is een goede jongen.
Hij haalt uitmuntende cijfers.
Hij staat altijd klaar voor zijn vrienden.
Waarom is hij dan degene met handboeien om?

Justyce McAllister haalt hoge resultaten op school, is aanvoerder van de debatclub en hij mag volgend jaar naar Yale. Maar dat doet er allemaal niet toe als een politieagent handboeien rond zijn polsen sluit. Uiteindelijk wordt Justyce weer vrijgelaten, zonder verdere aanklachten (en ook zonder excuus), maar het incident houdt hem bezig. Nu hij verhuisd is naar een betere wijk, wordt hij nog steeds lastiggevallen door de jongens uit zijn oude buurt en hij voelt zich ook niet welkom in zijn nieuwe klas. De enige uitzondering is Sarah Jane, Justyce' knappe – en witte – debatpartner, van wie hij wenste dat hij haar niet zo leuk vond. Op een dag rijdt Justyce samen met zijn beste vriend Manny rond in de auto – raampjes open, muziek hard aan. Dat valt niet in goede aarde bij een automobilist die naast hen staat te wachten voor het stoplicht. Maar zijn twee brutale jongens die het volume net iets te hard zetten reden genoeg om een wapen te trekken?

'Een krachtig, ontwrichtend verhaal dat je niet weg kunt leggen en dat de geschiedenis en de huidige situatie van racisme in Amerika blootlegt.' John Green

'Ongelooflijk, eerlijk, hartverscheurend! Een must-read!' Angie Thomas, auteur van The Hate U Give

'Het verhaal van Justyce is serieus, grappig, pijnlijk menselijk en hoopvol. Ik ben voor altijd veranderd.' Becky Albertalli, auteur van Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld

'Rauw en aangrijpend.' Jason Reynolds, auteur van 67 seconden

'Wat Justyce en Manny overkomt is nog steeds de dagelijkse realiteit voor veel te veel mensen. Ouders die hun kinderen moeten bijbrengen hoe ze zich moeten gedragen als ze met de politie in aanraking komen, omdat ze het anders misschien niet overleven. En jongeren die elke dag voor de keuze staan: blijf ik mijn best doen of haak ik af? Dit boek heeft me echt de ogen geopend. Het kan zo niet langer.' Margot Reesink, vertaler van Wat zou Martin doen?

Young Adult , Literatuur & Romans
Fictie 15+
Margot Reesink
Van Goor
14 februari 2019
14 februari 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Esther Jansen

Carmen Ploeg Hebban Recensent

Klein verhaal over een groot probleem

door: Carmen Ploeg 1 like

Justyce zit met vragen. Vragen waar niemand echt antwoord op heeft, dus schrijft hij brieven aan Martin Luther King. Wat zou Martin doen? van Nic Stone gaat over het leven van een gewone jongen in een wereld van etnisch profileren en politiegeweld.

Stel: je helpt een dronken vriend(in) om thuis...

Reacties op: Wat zou Martin doen?