Prachtig

Cupofbooksnl 17 augustus 2020
Als Sage 18 is vertrekt ze naar de universiteit van Nevada om haar oude leven achter zich te laten. In een oude volkswagenbus vertrekt ze naar Melview; zonder geld, zonder vrienden en zonder een fatsoenlijke slaapplek. Haar omstandigheden maken haar niet uit, als ze haar traumatische omgeving maar kan verlaten. Om toch wat geld binnen te halen besluit ze een bijbaantje te nemen in de bibliotheek waar ze Luca leert kennen. Luca is alles waar Sage bang voor is met zijn knappe maar ruige uiterlijk. Wanneer blijkt dat Luca de broer is van haar nieuwe vriendin April én hij anders is dan Sage dacht, gaat haar hart steeds wat sneller slaan door hem. Is het voor haar mogelijk om een jongen als Luca lief te hebben?

Wat een verhaal.. Vanaf het begin word je meegetrokken in het heftige verhaal van Sage. Sage is een personage die je al snel in je hart sluit, sympathiek maar met een groot geheim. Angsten beheersen haar leven én Laura Kneidl weet dit echt donders goed te omschrijven. De angst is voelbaar en hoewel je daar in het begin veel vragen over hebt wordt dit gedurende het boek steeds duidelijker. In het begin had ik wat moeite om in het verhaal te komen, maar na een aantal hoofdstukken werd ik in het verhaal gezogen die mij tot het eind niet meer los heeft gelaten.

De schrijfstijl van Laura is erg fijn. Het leest vlot weg, het zijn niet al te lange hoofdstukken en ze beschrijft alles goed gedetailleerd waardoor je al snel de omgeving in je hoofd kan schetsen. Wat ik erg sterk vind is de verhaallijn, de meeste boeken zijn toch wat voorspellend maar Raak. Me. Niet. is alles behalve voorspellend. Tot het eind vraag je je af hoe het afloopt én wat er allemaal nog gaat gebeuren. De personages zijn ook een pluspunt, stuk voor stuk sluit je ze in je hart, vooral Sage en Luca. Ze hebben elk hun eigen rugzakje, maar toch weten ze daar goed mee om te gaan. Mooi ook hoe ze langzaam naar elkaar toe groeien en niet in een rap tempo zoals in de meeste boeken.

De angst van Sage word echt goed omschreven. In de meeste boeken waar mentale gezondheid aan bod komt verdwijnt het vaak al snel naar de achtergrond of het is té aanwezig. Bij Raak. Me. Niet. is de angst van Sage het gehele boek aanwezig, ook op de voorgrond maar het is niet vervelend. Het maakt haar hoe ze is en het is realistisch. Het hoort bij het verhaal en dat maakt het ook bijzonder. Ik vind het vooral erg mooi hoe ze gedurende het verhaal groeit, hoe ze hulp zoekt én hoe ze zich openstelt naar anderen. Ik vind het ook erg mooi hoe April en Luca haar omarmen, ondanks dat ze niet weten wat er aan de hand is. Ze respecteren haar, en in het echte leven wordt dit vaak niet snel gedaan. Zeker niet met angststoornissen.

Voor mij is Raak. Me. Niet. een echte aanrader, zeker als je van New Adult én romantiek houdt. Pas op voor het einde, dat scheurt je hart echt even in duizenden stukjes waardoor je direct het tweede deel Verlies. Me. Niet. gaat bestellen.

Meer recensies van Cupofbooksnl