De wereld van Toran

Bellefleur 06 mei 2020
De legende van Toran, ik vloog er door heen. Een young adult fantasy van eigen bodem.
Dit eerste deel van de legendes van Toran kon ik met Koningsdag met korting kopen. Ik had veel verschillende reacties over dit boek gehoord maar zo als altijd wilde ik het zelf lezen en een oordeel vormen.
De hoofdrolspeler waar het om draait is Brandon. Hij samen met zijn opa in Orick, een gigantische eikenboom. Hij heeft een rustig leven, totdat hij op een dag een zekere brief ontvangt. Het blijkt dat hij in aanmerking komt om les te krijgen op de Toran Academy. Vanaf dat moment wordt het voor Brandon steeds duidelijker wie hij nou eigenlijk is. Zijn opa weet hem te vertellen dat hij een tovenaar is, en niet zomaar eentje: hij is ook nog eens de erfgenaam van Dalby, één van de zes dynastieën. Na aankomst op de Toran Academy wordt Brandon geconfronteerd met het feit dat hij bijna zijn hele leven onbewust ondergedoken heeft gezeten. Iets wat Brandon zich nooit gerealiseerd heeft. Hij dacht dat bij iedereen zo ging.
De eerste vriend die hij maakt op school is Dave, die hij van de verdrinkingsdood red. De eerste vijand is Melvin van het Huis Ramsey. Daarnaast worden Jessica en Larissa ook vrienden van Brandon en Dave, wat het viertal completeert.
Ja, er zijn overeenkomsten met Harry Potter. Ja, elk deel beschrijft een jaar van het leven van Brandon. Nee, de tijdslijn door het boek is niet optimaal gedaan. Het eerste deel van het boek wordt breeduit uit de doeken gedaan, het tweede deel loopt wat versnelt. Maar als ook dat breeduit verteld zou worden is er helemaal de vaart uit en het zou ook niets bijdragen aan het verhaal naar mijn mening. Ik waardeer het dat Joshua je de tijd geeft een beeld te vormen van de wereld van Brandon. Je kunt als het ware het klaslokaal voor je zien, de kliffen, de dorpen en het eiland. En de vriendenclub heeft nog groei mogelijkheden. Welke ik in het volgende deel zeker hoop tegen te komen.

Meer recensies van Bellefleur