Een prachtig zomerboeket van verhalen!

benbijker55 23 september 2023
En weer is het Marceline de Waard gelukt om met haar jaarlijkse zomerse schrijfwedstrijd een prachtig zomerboeket aan verhalen samen te stellen van dertien winnende schrijvers. En dan ook nog een extra bonusverhaal. Wat ik zo sympathiek vind aan deze verhalenwedstrijden van Marceline, is dat er nu eens geen winnaar wordt uitgeroepen, geen eerste, tweede of derde plaats wordt toebedeeld. En dat zou wat mij betreft ook niet hoeven als het om schrijven of andere vormen van creativiteit gaat. Laat dat maar over aan de sportwereld. Marceline is zelf het enige jurylid en het enige dat gewonnen kan worden is een plaats in de bundel, samen met alle anderen. Dat is eer genoeg. Een mooi en waardevol initiatief dat meer navolging zou moeten verdienen! Het leidt in elk geval tot weer een boeiende bundel verhalen waarin het thema “Verhalen vol nevels” vanuit alle kanten wordt aangevlogen. Zomaar een greep: verwerking van verlies, het aftakelende brein, de beneveling door alcohol, moerassen en hun mystiek, droom en werkelijkheid, verwarde geest, verlies van het gehoor, allemaal inspiraties om de lezer te boeien, te emotioneren en vrolijk te maken. Opvallend is dat de serieuze toon het meest is gekozen door de schrijvers.
Indrukwekkend hoe er met een korte tekst de lezer diep geraakt kan worden. Nel Goudriaan (mijn koningin van het korte verhaal) met een indringend verhaal over hoe het verlies van een kind uiteindelijk oplost in de zeemist. Of hoe Annemiek de Schepper schrijft over een zoon die zich uiteindelijk bevrijdt van de vader. En Sascha Voogd met een drama dat je voelt aankomen als de hoofdpersoon zich, ondanks zijn voornemen en beloftes, toch laat verleiden met een grote gevolgen. En zo zijn er meer. Korte verhalen die ook een roman hadden kunnen worden. De ernst wordt tijdig doorbroken en afgewisseld met spanning en lichtvoetigheid. Zoals wat een complete ‘doktersroman’ had kunnen zijn uit de bouquet reeks, vermakelijk geschreven door Margareth Hillebrandt. Nog even ontsporen in de mist van drugs, drank en seks voordat je volwassen bent en keuzes maakt, door Hanneke Simons. En het heel erg spannende bonusverhaal van Frans van der Eem waarin lust en genot en donkere zaken uit het verleden spelen.
Vanwege de diversiteit en de afwisseling, blijven alle verhalen boeien en zijn ook de verhalen die mij minder aanspraken de moeite waard om te lezen. Chapeau voor de keuzes die Marceline heeft gemaakt. De tip van de sluier die zij in deze bundel oplicht over haar komende roman “Nevels”, doet mij reikhalzend uitkijken naar 1 oktober wanneer deze zal verschijnen.

Meer recensies van benbijker55