Eiland, thuis of vlucht of gevangenis

benbijker55 17 november 2022
Voor het derde jaar op rij krijgt Marceline de Waard het weer voor elkaar: een keur aan schrijvers die een kort verhaal insturen geïnspireerd op een door haar gekozen thema. Ditmaal 'eilanders'. Een zeer tot de verbeelding sprekend thema voor deze zomerwedstrijd. Het levert dan ook een mooi palet van 14 hele verschillende verhalen op. Verhalen die je raken, indringend zijn vanwege de herkenning of hilarisch zijn vanwege de bizarre invalshoeken. Aan de hand van deze schrijvers beleef je een boeiende reis waarin het eiland de ene keer een thuiskomen is, de andere keer een vlucht is of een gevangenis. Soms letterlijk als eiland, soms als metafoor voor wat zich binnen in je afspeelt. Bijzonder en vernieuwend naar mijn idee, is dat Marceline de lezers de kans heeft geboden om bij elk verhaal een persoonlijke reactie te plaatsen. Een aantal zijn ook geplaatst in dit verhalenboek en dat daagt uit om als lezer bij elk verhaal je ook hiermee te verhouden. Zo ontstaat er een vorm van interactie tussen het verhaal, de mening van een eerdere lezer en de lezer van nu. Een prachtige vondst! De verhalen zijn uiteraard van verschillend niveau en het ene boeit meer dan het andere. Nel Goudriaan, Annemieke de Schepper en Sacha Voogd zijn voor mij de uitschieters. Als klap op de vuurpijl worden we tot slot nog getrakteerd op een indringende mini-novelle van de hand van Marceline zelf! 'De Nieuwe Huishoudster' waarin het eiland een veilige haven lijkt. Een spannend geschreven verhaal waarin veel niet is wat het lijkt. Je wordt meegevoerd naar een afgelegen eiland. Een oude vloek bepaalt al sinds mensenheugenis het dagelijkse leven van de eilandbewoners. Ik ga niks verklappen want dan is de spanning eraf. Wat ik zo bijzonder vind, is dat een onwaarschijnlijk gegeven door Marceline de Waard geloofwaardig wordt. Vlot en meeslepend geschreven, mooie personages en hoe spanning en romantiek hand in hand gaan. Eigenlijk word je vanaf de eerste zin meegesleurd en is het onmogelijk te stoppen met lezen totdat je het laatste woord hebt gelezen. Kortom, 'Eilanders & De Nieuwe Huishoudster' is een aanrader!

Meer recensies van benbijker55