De 'waarde' van de MAAN

04 december 2019
Het BOEK
van de MAAN

"OOIT HAD ik een vriend die zei dat hij aan mij moest denken als hij de maan zag.", mag de eerste zin van het boek zijn en vertelt gelijk van 'wie' dit boek mag zijn, van de auteur zelve.
Ik leg dit neer omwegen de titel van het boek. Bij de titel ga ik uit, dat het boek is geschreven vanuit het perspectief van de maan, doch dit is niet zo. Het boek is geschreven vanuit de gepassioneerde houding, wetenschappelijk onderbouwde kijk op/naar de maan door de auteur. Zij geniet de 'maangekte'.
In het begin van het boek legt zij neer hoe haar passie voor de maan is ontstaan, gegroeid. Voor de lezer een 'springplank' om het verhaal m.b.t. de maan, 'onze' dichtstbijzijnde buur, welke van groot belang is i.v.m. het leven op de aarde. Dit laatste wordt rijk en prachtig getoond door de auteur in het boek.

Op een zeer toegankelijke wijze worden veel 'weetjes', kennisbegrippen aan gereikt, methodes om de MAAN te 'benaderen'. Het verrijkt het aanschouwen van de maan. Naast toegevoegde kennis nodigt ook uit om materiaal, apparatuur toe te laten in het kijken naar de maan.
Het boek geniet een reis in de beleving van de auteur, een reis naar de maan, een helder naslagwerk.
Naast het lezend, aanschouwend genieten, nodigt het ook uit om na te denken over de maan nu, en hoe/wat wij, de mens gaan doen in toekomst naar/met de maan.

De verleiding is groot om veel te delen vanuit het boek, doch 'het BOEK van de MAAN' is eenvoudig een waardevol boek om te lezen, te plaatsen in je boekenkast, om vervolgens naast de maan regelmatig te mogen zien, ook te (her)lezen, zo de maan meer te kunnen 'zien'.

Meer recensies van