Een boek dat doet nadenken en na het sluiten verder leeft.

Bielieke 10 oktober 2020
“De val van Thomas G.,” het meest recente boek van Nelleke Noordervliet en het eerste boek dat ik van haar las.

In een poging de uitgeverij te redden en deels door zijn overtuiging van de vrijheid van meningsuiting, geeft Thomas G. een extreem, controversioneel boek uit met als titel: ‘Hedendaags fanatisme’. Niet iedereen binnen de uitgeverij deelt dezelfde mening en het komt tot een conflict tussen Thomas en een medewerker. Een conflict dat zich ver buiten de deuren van de uitgeverij verspreidt. Via pers en Social media wordt Thomas Geel afgekraakt, verbrijzeld, verketterd, het vermeende succes wordt zijn ondergang. Enkele maanden later komt Thomas om. Daar begint het eigenlijke verhaal, dat Nelleke voorschotelt via de stem van de verschillende personages. Isa, zijn vrouw die hem altijd steunde, maar in zijn schaduw leefde. Allebei getekend door verlies zijn ze slechts een schijnbaar team dat naast elkaar leeft, met de wonden die nooit geheeld zijn en waar ze ieder een eigen weg in zoeken. Leonie, de dochter die haar moeder niet begrijpt en omgekeerd is het niet anders. Als Leonie het familiegeheim ontdekt wil ze het uitrafelen tot het laatste draadje en zoekt ze antwoorden. Joris, een freelancejournalist ziet verhaal in de ‘Affaire Thomas’ en wil het tot de bodem uitzoeken. Arthur, de zoon, afstandelijk, onverschillig waaraan het hele gebeuren schijnbaar voorbijgaat. Dan is er nog Anna, de collega van Thomas die alles aanhangig maakte en na de dood van Thomas zijn opvolger wordt.

Zijn vrouw Isa ontvlucht de realiteit en trekt naar Ierland om de gebeurtenissen te verwerken.
Nelleke brengt het verhaal tot leven via de verschillende personages. Ze krijgen vrijwel allemaal het woord, een eigen stem waarmee ze hun visie prijsgeven, soms nemen ze je mee in hun gedachtengoed, soms blokkeert het, maar dwingt het om verder te lezen. Als de stem van Thomas opklinkt via zijn nagelaten manuscript, krijgt het verhaal een andere wending.

In het begin was het voor mij wat verwarrend en moest ik mijn weg zoeken tussen de verschillende stemmen. Soms wilde ik het boek wegleggen maar werd er dan weer naartoe getrokken. De taal is eerder voor een geoefend lezer. Het boek doet nadenken:
• Over relaties: hoe oppervlakkig we soms met elkaar omgaan, hoe snel we een oordeel vellen, veroordelen zelfs
• Over media: hoe makkelijk we ons laten meeslepen, hoe we ons onnadenkend bij een bepaalde mening aansluiten nog voor we de ware toedracht kennen, hoe Social Media zowel kan maken als kan kraken
Het is veel. Wat voor mij interessant was aan het boek is het feit dat het uitnodigt tot nadenken, tot discussie en hoe je bij het sluiten ervan nog steeds het gevoel hebt dat het ook dan een eigen leven lijdt.

Nelleke Noordervliet is groot in haar schrijven, te groot soms voor mij, maar ik heb bijgeleerd en ze heeft iets bewogen. Misschien lees ik het ooit nog een tweede keer en dat zegt veel.

Auteur: Nelleke Noordervliet
Uitgeverij: Atlas Contact