Briefpost is ook weer een heerlijke zomerse feelgood (4,5 sterren)

Boek2Musch 30 april 2024
Cover

‘Briefpost’, is het tweede deel in de Beachclub Esperanza serie en heeft ook een heerlijke zomerse cover. Ik hou van het strand, de zee en de zon. Wanneer ik er naar kijk word ik er vrolijk van en geeft me een goed gevoel.

Het verhaal
Haar studie zit erop maar haar bijbaan bij de Beachclub Esperanza heeft Kaat niet opgegeven. Ze mag er graag werken, haar collega’s en bazen zijn leuke en fijne mensen om mee om te gaan. Oliver is een nieuwe klant die op de eerste avond te diep in het glaasje kijkt. Kaat zorgt er voor dat hij met een taxi naar huis wordt gebracht, het begin van hun vriendschap is gelegd. Hij vertelt aan Kaat dat zijn relatie met Liv op losse schroeven staat. Oliver probeert door haar gedichten en liefdesbrieven te sturen haar op andere gedachten te brengen. Kaat ziet dat zijn brief vol met clichés staat en onderneemt gelijk actie.

Door haar ex Ruben is Kaat op een vreselijke wijze aan de kant gezet maar die van Oliver en Liv is nog wel te redden. Kaat bedenkt zich geen seconde wanneer bij haar het idee naar boven borrelt om de liefdesbrieven herschrijven, wat ze dan ook doet. En het werpt vruchten af, Liv en Oliver groeien weer naar elkaar toe. Wanneer Kaat het stel regelmatig ontmoet merkt ze dat dit wat met haar gevoel doet. Is ze misschien jaloers?

Mijn mening

‘Briefpost’ had ik eigenlijk veel te snel uit. Chantal Claassen heeft een vlotte en meelevende schrijfstijl waardoor ik me heel goed in de situaties van de verschillende personages kan verplaatsen.

Hoofdpersonage Kaat vind ik een lieverd. Ze wil iedereen wel helpen, ook vreemden die ze eigenlijk nog maar net heeft ontmoet. Zo helpt ze Oliver nadat ze hem een keer heeft ontmoet. Haar zorgkant is enorm ontwikkeld kan ik wel stellen. Haar zus Danielle hoeft maar te piepen en Kaat staat bij haar op de stoep om haar te helpen met haar twee kleine handenbindertjes Bram en Sofie.
Kaat vergeet alleen vaak zichzelf. Ze worstelt diep van binnen met haar emoties maar onderdrukt dit totdat de emmer vol is en het niet meer gaat.

In ‘Briefpost’ heeft de auteur onderwerpen zoals rouw, verdriet, geheimen, liefde en wederzijdse acceptatie verwerkt. Hoe zwaar sommige van de onderwerpen ook zijn die in ‘Briefpost’ aan de orde komen, door de humor van Chantal Claassen worden ze zeker luchtiger.

O en wat heb ik me zitten ergeren aan die ex vriend van Kaat, ik kreeg er gewoon pukkeltjes van in mijn nek. Wat een bret heeft die vent voor z’n kop zeg! Ook zeer realistisch beschreven, volgens mij een herkenbaar type.

De gebeurtenissen in ‘Briefpost’ wisselen zich in een hoog tempo af, mijn aandacht is dan ook geen moment verslapt. Verschillende keren heeft Chantal Claassen me kunnen ontroeren waarbij ik het net droog heb kunnen houden, tot het einde. Toen biggelden de tranen over mijn wangen.

‘Briefpost’ deel twee in de Beachclub Esperanza serie, krijgt van mij 4,5 sterren.

Meer recensies van Boek2Musch