Nostalgia galore

Boekenflits 29 november 2021
3,5 sterren!

Na het succes van de trilogie De Nieuwe Tijd komt Carmen Korn nu met En de wereld was jong, het eerste deel van een tweeluik die start op 1 januari 1950.

De Tweede wereldoorlog ligt nog vers in het geheugen en heeft – letterlijk en figuurlijk – diepe wonden achtergelaten. De in 1949 gestichte Bondsrepubliek (West-) Duitsland krabbelt heel langzaam weer op en onder de (meeste) inwoners heerst een voorzichtig optimistische stemming over de toekomst.

Carmen Korn analyseert en beschrijft deze aspecten aan de hand van drie verschillende, maar onderling verbonden families in de steden Keulen, Hamburg en San Remo. We krijgen een prachtig inkijkje in hun wel en wee en in een groter geheel een mooi beeld van de toenmalige alltag in het naoorlogse Europa.

Ondanks dat er geen grote plotwendingen zijn, is de auteur feilloos in staat om je mee te nemen, af te leiden en onder te dompelen in nostalgie en interessante intermenselijke relaties.

Hoewel het verhaal hier en daar iets gecomprimeerder had gekund, is het een prachtig geslaagd eerste deel.

Deze recensie is geschreven voor https://boekenflits.nl en gepubliceerd op 29 november 2022 - https://boekenflits.nl/2021/11/en-de-wereld-was-jong-carmen-korn/

Meer recensies van Boekenflits