Lezersrecensie

Kleurrijk super geslaagd feelgood debuut

Boekverslaafde 26 maart 2024
'Waardeer wat je hebt, accepteer wat ontbreekt.'

Annefleur droomt van een sprookjesleven, daarmee vergeleken valt haar eigen leven vies tegen. Zowel haar relatie met Lars als haar carrière sprankelen niet. Het donker van de duisternis van de uitzichtloze sleur lonken. Maar wat ze dan wel wil? Dat weet ze ook niet zo goed.

'Waar heeft hij toch die bijzondere gave vandaan om overal met een enkele haal de schittering vanaf te poetsen?'

Wanneer ze een geheel verzorgde droomreis naar Egypte wint, gaat ze het grote avontuur tegemoet. Lars wil niet mee en die vervelende reisgenoot waarmee ze opgezadeld zit, vergeet ze voor het gemak maar even.

'De spanning voelt dit keer niet alsof een horde vlinders zich in mijn buik heeft genesteld, maar alsof een olifant een circusact uitvoert op mijn schouders.'

Tijdens de reis ontmoet ze een kleurrijk gezelschap en proeft ze hoe het leven ook kan zijn. Annefleur gooit alle plannen overboord, zegt Lars gedag en gaat met de groep mee naar Thailand en beleeft de tijd van haar leven. Tot het geld op is en de realiteit roept.

'Mijn hoofd onder water heeft hetzelfde effect als mijn kop in het zand.'

Weer in Nederland verlangd ze terug naar de mooie tijd, maar was het wel zo mooi? Met je hoofd in de wolken zie je niet zo veel, het leven is immers geen sprookjesboek. Lukt het Annefleur om het allerlaatste puzzelstukje op zijn plaats en nu eindelijk de hoofdrol in haar eigen verhaal te vertolken? Of blijft ze voor altijd figurant in die van een ander?

'Af en toe moet je gewoon even pauze nemen, bedenken wat er van je wordt verwacht en dan compleet het tegenovergestelde doen...'

Sandra Kraak deed mee aan de Summer Romance schrijfwedstrijd van Kabook Publishing en behaalde de top 3 en kreeg een boekcontract aangeboden, het resultaat is haar debuut feelgood roman Een onverwachte bestemming, hiermee kwam een lang gekoesterde droom uit. Voor de release organiseren uitgever Kabook Publishing en Sandra een blogtour waaraan ik mee mocht doen. Ik was heel erg benieuwd, lees met me mee wat ik ervan vind...

Een onverwachte bestemming bestaat uit 27 hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Annefleur en speelt zich af in wisselende tijdspanne, in het heden en
terug in de tijd. Het verhaal gaat van start met een ietwat verwarrend eerste hoofdstuk waardoor je je echt afvraagt waar gaat dit verhaal heen? Maar vanaf het tweede hoofdstuk sleept ze je het verhaal in en is het enkel nog genieten en snel doorlezen. En sluit af met een epiloog die je laat glimlachen.

Sandra Kraak heeft een enorm vlotte, levendige en beeldende schrijfstijl, met veel humor en vaart en een bepaalde spanning wakkert ze je nieuwsgierigheid aan naar de rest van het verhaal, verheugt wacht je af, waardoor je snel door blijft lezen. Het verhaal an sich gaat ook snel, je blijft nooit lang op dezelfde plek en gaat van scene naar scene, dit zorgt voor een aangename vaart.

In Een onverwachte bestemming maken we kennis met zevenentwintig jarige Annefleur Bakker. Annefleur is een beetje in een uitzichtloze sleur beland. Ze is al heel wat jaren samen met haar vriend Lars en waarom dat zo is dat weet ze zelf eigenlijk ook niet. Hij gedraagt zich meer als haar baas dan als haar vriend. Lars houdt van status en aanzien en financiële zekerheid, Annefleur heeft niet echt een eigen mening en is nogal volgzaam en weet niet zo goed wat ze nu eigenlijk wil in het leven? Ze werkt nog steeds bij het bedrijf waar ze ooit als uitzendkracht begon in plaats van nu eindelijk aan die carrière te beginnen waarvoor ze is opgeleid. Verder maakt ze niet zoveel spannends mee, tot ze een luxe vakantie naar Egypte wint. Een echte droomreis, alleen een beetje jammer van die onbeschofte reisgenoot. Tijdens haar vakantie ontmoet ze een kleurrijk gezelschap reizigers met wie ze zich zo verbonden voelt, dat ze plotseling al haar plannen overboord gooit. Ze zegt Lars gedag en voegt zich bij de groep en reist af naar Thailand, waar ze de tijd van haar leven beleeft. Als het geld op is, is het sprookje voorbij, dag sprookjesavontuur, hallo realiteit die Nederland heet. Annefleur verlangt terug naar de mooie tijd, maar was het wel echt zo mooi? Want met je hoofd in de wolken zie je niet zo veel en het leven is immers geen sprookjesboek. Lukt het Annefleur om nu eindelijk de hoofdrol in haar eigen verhaal te spelen en het laatste puzzelstukje op haar plek te krijgen? Of blijft ze voor altijd figurant? En wordt het Lars of Joris? Joris of toch Lars?

Dit verhaal heeft alles wat een feelgood roman behoeft, drama, romantiek, avontuur en veel humor. Een super geslaagd debuut waar ik enorm van heb genoten. Met leuke verhaallijnen en dito karakters. Vol twists en hilarische situaties, Annefleur beleeft het hoor. In het begin is het echt een typische Annefleur,een verwend nest, de persoonlijke ontwikkeling en groei die ze doormaakt, haar zelfinzicht en ontplooiing zijn erg mooi door het verhaal verweven. Rebelse naïeve Annefleur en dominante geldwolf Lars. Collega en beste vriendin Elske. Backpacker Niels en zijn opgewekte humeur en de avontuurlijke charmante Joris.
Vol avontuur en impulsieve acties, over vriendschap en eenzaamheid, jaloezie, verwarring en het maken van keuzes, stabiliteit of spanning? Dromen en wijze levenslessen; niet dromen maar doen, wacht niet tot later, later is nu. Waarderen wat je hebt want is dat gras nu echt zoveel groener bij de buren?

Met Een onverwachte bestemming heeft Sandra Kraak een kleurrijk en super geslaagd feelgood debuut neergezet. Dit verhaal heeft alles wat een feelgood behoeft, drama, romantiek, avontuur en veel humor. Vol twists en hilarische momenten weet ze je continu te prikkelen om snel verder te lezen. En een mooie ontwikkeling van typische Annefleur naar empathische vrouw. Ik kijk uit naar het volgende werk van Sandra Kraak.

'Een onverwachte bestemming, kleurrijk super geslaagd feelgood debuut. Vol drama, romantiek, avontuur en hilarische momenten. Wanneer speelt Annefleur de hoofdrol in haar eigen verhaal?'

Meer recensies van Boekverslaafde

Gesponsord