Fijne manier om kennis te maken met 3 auteurs!

Booksandsparkles 14 september 2022
Vandaag, 15 september, is de Boekenweek van Jongeren van start gegaan! Tot en met 26 september kun je daarom 3PAK weer in de boekenwinkels vinden. 3PAK is een initiatief van CPNB en is een gratis (ja, je leest het goed) boekje die je zo kunt ophalen! In 3PAK vind je twee korte verhalen, geschreven door Chinouk Thijssen en Daan Heerma van Voss, en 7 gedichten geschreven door Gershwin Bonevacia. Het zijn heerlijke eigentijdse verhalen en gedichten die speciaal gericht zijn op jongeren.

Het is geen dik boek, en laat daarom jongeren op een snelle en toegankelijke manier kennis maken met drie auteurs. Zeker voor jongeren die niet zo van lezen houden, is het een fijne manier om gratis te ontdekken of een van deze auteurs misschien wel bij hen past, en of de verhalen en gedichten hun nieuwsgierig maken naar meer.

Chinouk Thijssen – You’re Next
Farah geniet van een strandvakantie. Totdat in haar hotel een meisje wordt neergestoken. Een briefje met “You’re next” verandert de stemming definitief.

Het eerste kortverhaal in 3PAK is van Chinouk Thijssen. Ik ben sowieso fan van haar spannende jeugdthrillers en dit was weer een typisch staaltje sterk werk van Chinouk. We volgen drie jongeren op vakantie in Spanje, maar wanneer het nieuwsbericht over een moordenaar van tienermeisjes hen bereikt, weten ze niet of ze nog veilig zijn… Hoewel dit verhaal maar zo’n 20 pagina’s lang is, wordt er in een heel korte tijd veel spanning opgebouwd en al snel liep het kippenvel over mijn rug. En ik wil niet teveel verklappen, maar dat einde zal je nog een tijd bijblijven…!

Gershwin Bonevacia – Ook Als Je Ze Wist
‘Wat als ik opnieuw in de brugklas zat?’ In zeven gedichten vraagt de dichter zich af wie zijn identiteit bepaalt: hijzelf of de samenleving?

Veel jongeren zullen niet wekelijks een gedichtenbundel openslaan om eens lekker te lezen. Gedichten hebben vaak ook een stoffig imago, maar Gershwin weet dit goed te doorbreken. Eigentijds, toegankelijker en onderwerpen die meer leven onder jongeren. Een groot deel is gericht aan de kinderen/jongeren die zich anders voelen -op wat voor manier dan ook, en dat is denk ik heel toepasselijk gezien de huidige maatschappij waar we in leven. De gedichten geven herkenbaarheid en een troost in zekere zin.

Daan Heerma van Voss – Solaro
Een toevallige vriendschap tussen een journalist en een bankier, die op zoek is naar een perfect maatpak. Wat is uiteindelijk belangrijker: vriendschap of schoonheid?

De eerste alinea is meteen pakkend en maakt me nieuwsgierig: wat is deze man aan het doen en waarom gaat hij naar Napels? Waarom verschillen zijn oude vriend en hij zoveel van elkaar? Daan schrijft heerlijk vlot, beeldend en dit verhaal heeft me zeker nieuwsgierig gemaakt naar meer.

Ga jij dit boekje ook halen, en welk verhaal maakt jou nieuwsgierig?

Meer recensies van Booksandsparkles