In één woord: GEWELDIG

Het verhaal
Narä is haar hele 17-jarige bestaan kleingehouden door haar moeder. Ze leefden buitenaf, ver bij de stam vandaan, ze mocht niet meedoen met de stamfeesten en ze mocht al helemaal niet omgaan met Hedhis – en dat terwijl Narä hem juist als haar enige vriend beschouwde. Daarnaast is Narä een stoichis en beheerst ze de krachten van het water – maar uiteraard mag niemand dit weten – én is ze de dochter van de traiba.

Je begrijpt dus dat Narä het niet makkelijk heeft en daardoor begrijpt ze een heleboel dingen ook niet: waarom haar moeder zo overdreven beschermend doet, maar al helemaal niet waarom haar moeder zo’n intense haat voelt voor haar vriend Hedhis. Wanneer Hedhis plotseling uit haar jonge leventje verdwijnt, doet dit haar veel verdriet, maar zeven jaar later staat hij ineens weer voor haar neus: opgegroeid tot een man die alles in haar naar zich toetrekt, maar Hedhis is niet meer de jongen die ze kende. Ook blijkt het dorp in gevaar te verkeren, waarop de traiba besluit Narä tot zijn opvolgster te benoemen.

De wereld van Narä staat plots ondersteboven. Ineens blijkt er veel meer te zijn naast haar kleine beschermende wereldje. Had haar moeder gelijk om haar te blijven beschermen en haar krachten verborgen te houden? En kan ze in Hedhis nog de steun vinden die ze als kind bij hem voelde, of is hij voorgoed veranderd in de onherkenbare duisternis die om hem heen zwermt? Want een ding weet Narä zeker: de aantrekkingskracht is nog nooit zo groot geweest…

Introductie
Ik kan hier niets dan goeds over vertellen, sorry als je dat saai vindt! In het begin zul je misschien even moeten wennen aan een aantal woorden die niet in ons dagelijks vocabulaire voorkomen: stoichis, leanb, khalla en mágos, een kleine greep uit het rijtje. Gelukkig is het boek voorzien van een woordenlijstje en wen je snel genoeg aan de stamtaal (voor de e-book readers: print het lijstje uit of screenshot het op je telefoon, zodat je makkelijk even terug kunt kijken!).

Wereldopbouw
Het verhaal komt snel op gang en ik was meteen verliefd op de wereld en haar personages. Ik vind het zo leuk dat het eens anders is dan andere verhalen: volksstammen waarin de oude natuurkrachten – water, vuur, aarde en lucht -, centraal staan als magie. Geen fae, geen toverstokjes of gedachtenlezen, ‘gewoon’ de oldschool krachten. Ook de sfeer van de stammen wordt goed neergezet. Ik zag het dorp en de omgeving meteen voor me en dat zet een goed begin voor het verhaal.

Personages
De personages zijn ook geweldig! Je ziet Narä zo ontzettend groeien van klein meisje, onzeker over wat ze kan en wie ze is, tot een jonge vrouw die haar eigen beslissingen maakt en haar eigen visie van de wereld om zich heen zal vormen. Dan mag ik het nu ook eindelijk hebben over Hedhis. Nieuwe Bookish Boyfriend jongens! En hij is niet eens de standaard ‘grote gespierde hunk’ waar we allemaal zo dol op zijn, het is een wonder! Dat mysterieuze doet een hoop denk ik. Het hele verhaal door weet je dat hij zoveel meer is, dat hij een groot geheim met zich meedraagt, en ik kan je vertellen: dat is echt een power ontknoping! Deze twee hoofdpersonages doen het echt geweldig samen.

Diepgang
Ik wil verder niet teveel verklappen over het verhaal, omdat ik jullie ook al een samenvatting heb gegeven, maar het is echt zo de moeite waard. Het is niet alleen een kneitergoed verhaal, er komen zoveel belangrijke elementen naar voren die diepgang geven: het belang van vertrouwen en vriendschap, het loslaten van dierbaren en de vertrouwde wereld om je heen, persoonlijke groei en opkomen voor jezelf, én een stukje feminisme – want de vrouwen zijn goed vertegenwoordigd!

Kopen, kopen, kopen!
Ik kan maar één ding zeggen: als je van een vleug fantasy houdt en wegsmelt voor spannende, verboden liefde, dan is dit écht een boek voor jou! Het einde zal je helemaal gek maken (trust me) en ik kan je alvast verklappen… er komt meer!

Meer recensies van Booksandsparkles