Hele gave nieuwe fantasy-wereld!

Booksandsparkles 30 september 2020
Samenvatting
Zestien jaar lang heeft Ivy Lovely zich verscholen achter een betoverende grens die het alledaagse leven van het magische leven scheidt. Wanneer Ivy plots uit deze sombere wereld wordt weggehaald, ontwaakt haar kracht. Nieuwsgierigheid leidt haar door een reeks avonturen in de Halls of Ivy, een school waar studenten hun magie en de kracht van Croswald’s mysterieuze edelstenen leren beheersen. Als Ivy’s magie en haar leven worden bedreigd door de Dark Queen, probeert ze te ontdekken waar haar verleden echt ligt en zo Croswald te redden voordat de waarheid voor altijd wordt weggevaagd.

De verhaallijn en schrijfstijl
In het begin moest ik even inkomen, ik had geen idee wat ik kon verwachten van het verhaal en alles was nog een beetje onduidelijk. Daarbij worden er veel woorden gebruikt die mij wat onbekend waren, maar dat went gelukkig snel.

Het is zoveel fantasierijker dan de meeste fantasy’s tegenwoordig, op een heel ander level van fantasie. Het verhaal is lichter, luchtiger en kleurrijker om de een of andere reden. Het doet me heel erg denken aan Harry Potter, maar wel op een originele manier. Je hebt niet het idee dat het een kopie is, het heeft echt zijn eigen stijl. Ook doet het me denken aan De IJzige Verloofde door de hoeveelheid fantasie en gekke gebeurtenissen, maar ook een beetje de manier waarop het wordt geschreven. Na de proloog en de eerste twee hoofdstukken begint het verhaal lekker te pakken en leest het erg lekker weg.

De Personages
Ivy is zo leuk! In het begin moet ze nog echt uit haar schulp kruipen: alles is nieuw voor haar, omdat ze toch ineens Scrivenist mag worden, terwijl ze eigenlijk een dienstmeisje was die uit het kasteel is gezet. Er blijkt al snel meer achter Ivy te zitten. Ook is het leuk dat Ivy niet meteen uitblinkt in alles, maar gewoon normaal is, zelfs een beetje een grijs muisje, maar niet op een irritante manier. Wel gebeuren en wonderbaarlijke dingen rondom Ivy die niet verklaarbaar zijn. Dit wekt echt nieuwsgierigheid: wat is haar geschiedenis, waar komt ze vandaan, wat zijn haar krachten?

Rebecca wordt verderop geïntroduceerd en is ook zo’n leuk personage, een gezellig en vrolijk meisje! Het is leuk dat Ivy een goede vriendin maakt die niet ten onder doet aan de hoofdpersoon. Ze heeft ook een heel lief karakter, maar komt wel voor zichzelf op en het is mooi hoe ze Ivy ten alle tijden steunt. Ook heeft Rebecca een bijzondere kracht die later goed van pas komt!

Een ander personage is Fyn, een derdeklasser die overal opduikt waar Ivy staat en gaat. Hoe verder het verhaal, hoe betere vrienden ze worden. Hij had van mij nog iets meer diepgang mogen hebben, maar wie weet komt dat in deel 2!

Ten slotte zijn er nog de leraren die leuk worden neergezet en verderop in het verhaal, ik zal nog niets verklappen, duiken er ook wat mysterieuze personages op. En er zit een heel irritant kind in, haha, maar dat hoort er natuurlijk bij!

De Sfeer
Ik hou verder zo van de sfeer in het boek, het kasteel, hoe alles wordt omgeschreven. Het is zo levendig en fantasierijk – je ziet alles echt voor je en dat werkt zo goed omdat de focus van een Scrivenist ook ligt op het schetsen, alles memoriseren, de kunst en de magie. Dat voel je echt door het hele boek heen. Oh en de tekeningetjes bij ieder hoofdstuk aan het begin zijn ook zo’n leuke toevoeging! Ik word echt heel blij van dit verhaal. Alles is supermagisch en je waant je helemaal in de wereld van magische drankjes, weelderige versieringen, prachtige kamers en stapels boeken. Wie wil dat nu niet?

Het Verhaal
Het verhaal loopt fijn door. Je komt steeds een klein beetje meer te weten wanneer Ivy meer ontdekt over haar verleden. Ik vond het niet echt een voorspelbaar boek, het zat eigenlijk vol verrassingen! Je weet dat Ivy waarschijnlijk speciaal is, dat er meer aan de hand is, maar hoe dit allemaal in elkaar zit vind ik heel goed gedaan. Ik heb echt van dit verhaal genoten en ik kijk echt uit om de volgende delen te gaan lezen!

Conclusie
Ik vond dit echt een tof verhaal en ik zou supergraag alle boeken lezen! Deze wereld laat je niet zo snel meer los!

Meer recensies van Booksandsparkles