Hele fijne spannende nieuwe fantasy!

Vorige maand ontving ik een persoonlijk berichtje van Steven van den Berg of ik zijn boek wilde recenseren. Hij vertelde waar het boek over zou gaan en dit maakte mij meteen enthousiast! Een nieuwe YA fantasy-wereld, een meerdelige serie, een oude oorlog… de hele ‘vibe’ sprak me echt aan. We hadden leuk contact en niet veel later mocht ik de ‘bijna af’-versie ontvangen. Wat ik ervan vond? Ik vertel het je!

De omslag en landkaart
Ik wil beginnen met de omslag van het boek. Die is gaaf! Hij maakt nieuwsgierig. De omslag is wat dat betreft vrij ‘rustig’ of zelfs leeg. Onderin zien we, zoals Steven het zelf noemt, de tijdlijn: een prachtige skyline van de plekken waar de personages doorheen komen. In het midden van de kaft reist een groot rood symbool op dat centraal staat en krachtig over komt. Dit maakt mij heel nieuwsgierig!

Door naar de binnenkant van het boek: mij maak je altijd enorm blij als er een landkaart in zit. Je ziet de verschillende plaatsen waar het verhaal zich afspeelt en het is altijd leuk om te volgen waar de personages zich bevinden.

Het verhaal begint
De proloog wekt meteen interesse. Als lezer stappen we een nieuwe wereld in en belanden we midden in een grote gebeurtenis: zes ordeleden om een kolkende massa, fluisteringen in verschillende talen, een kwade kracht die in iemand opgeborgen moet worden. We weten echter nog niet precies wie en wat deze personages zijn of wat ze doen, alleen dat er een kwaad is met de belofte dit te zullen vernietigen.

Dan begint het verhaal met twee jongens, Arvid en Earin. De twee jongens zijn leuke, vrije personages waar je meer over wil weten. Het zijn twee heel menselijke karakters die veel om anderen geven en alles op alles zetten om te vechten voor de vrijheid. Daarnaast is Steven erg goed in beeldend schrijven. Er is geen overdaad aan alinea’s vol beschrijvingen, maar het verhaal komt echt tot leven. Ik zie alles meteen voor me en de sfeer van het dorp en de omgeving komen erg goed over.

Het is heel tof hoe het boek vol actie zit, niet stilstaat. Meteen in het eerste hoofdstuk gaat het van een gezellig samenzijn tussen twee vrienden, over in een wilde explosie en een aanval op de stad. Het is een mysterie wie deze aanvallers zijn, alleen geruchten uit een oude legende. Steven vindt hierin een juiste balans tussen rustmomenten waarin informatie wordt weergeven en een vlotte vertelling waarin er vanalles gebeurt. Stoppen met lezen is direct al lastig: je wil weten wat er aan de hand is, waar iedereen voor vlucht en of het ze gaat lukken om de opkomende onrust in te dammen.

Perspectief
Het is zeer verfrissend dat het verhaalt vanuit twee jongens wordt geschreven. Tegenwoordig zijn bijna alle boeken geschreven over een meisje/jonge vrouw die ontdekt dat ze eigenlijk een verloren prinses is of verborgen krachten heeft, of iets in die trant. Dit is weer even wat anders. Ik hoop dat het boek hierdoor ook veel jongens zal aanspreken om te gaan lezen, of gewoon een nieuw beeld geeft voor de fantasy-lezers.

Er zitten ook verschillende perspectieven in. Meestal beleven we alles vanuit Earin, maar af en toe maakt het verhaal een sprongetje naar een andere plek in de wereld en lezen we een kort hoofdstuk vanuit iemand anders die een belangrijke brug is slaat tussen de twee jongens en het verloop van het verhaal. Dat is leuk gedaan en houdt de lezer nieuwsgierig.

Verloop van het verhaal
Naarmate het boek vordert leren we meer personages kennen, zoals de koning en zijn twee dochters. Het zijn personages die je meteen in je hart sluit, waarvan je hoopt dat alles goed afloopt. Er bouwen vriendschappen op die waardevol zijn en een goede toevoeging aan het verhaal. Ook blijven de gebeurtenissen spannend. Iedere keer gebeurt er weer iets nieuws, of lezen we weer en stukje vanuit een nieuw personage waardoor je weer compleet nieuwe inzichten krijgt. Dit maakt dat het boek zo gaaf in elkaar zit en alles met elkaar verweeft!

Conclusie
Dit eerste deel van de Trisylia-serie belooft veel goeds voor wat we nog mogen verwachten: een spannend en avontuurlijk verhaal, een nieuwe en levendige fantasiewereld, en personages die je vanaf het eerste moment niet meer los kunt laten. Het is een boek voor YA-liefhebbers die genieten van een verhaal over rijken waar een nieuwe oorlog opdoemt, waarin oude magie een rol speelt en waarin vriendschap en vechten voor vrijheid de overhand heeft. Ik heb genoten van de band tussen Arvid en Earin, van hun vastberadenheid, maar ook van het ontdekken van deze nieuwe wereld. Ik hoop nog veel meer van Trisylia te mogen lezen en hoop dat ik jullie hierbij ook enthousiast heb kunnen maken voor deze fantasierijke nieuwe avontuurlijke wereld!

Meer recensies van Booksandsparkles