Helende bladeren - heeft potentie

Booksneverdie 30 augustus 2020
Claudia nam contact met mij op met de vraag of ik haar debuterende boek wilde recenseren. De synopsis van het boek sprak mij heel erg aan en Claudia was zo enthousiast, waardoor ik natuurlijk ‘ja’ zei!

Echter, dit boek had best wat mankementen. Tijdens het lezen moest ik mijzelf vaak aanmoedigen om door te gaan, wat het alsmaar moeizamer maakte. Ik wilde dit boek zo graag leuk vinden, want het klonk zo veelbelovend, maar omwille van bepaalde punten lukte dit gewoon niet.

-----------------------------

Wat ik erg mooi vond aan het boek, is de manier waarop Claudia de draken en de magie wist te verwerken en zodoende een magische wereld tot leven wist te brengen. Hier heb ik oprecht van genoten. Dit was voor mij echter het enige wat echt goed tot in de puntjes uitgewerkt was.

Ik verwachtte dat wij de verhalen van Eilika, Solix en Aster zouden volgen; zij staan namelijk als enige op de flaptekst van het boek. Dit was echter niet het geval. Gedurende het boek komen we meer personages tegen, uit wiens perspectief we ook ineens lezen. Voor mijn gevoel werden er teveel personages behandelt en dit zorgde ervoor dat geen één personage echt diepgang had. Alle personages leken op elkaar en begonnen een beetje in elkaar over te lopen, wat ik erg jammer vond. Het boek wordt aangekondigd als young adult, maar de personages gedroegen zich erg kinderachtig voor hun leeftijd. Ik zou dit dan ook zeker geen young adult noemen, ondanks dat de meeste personages wel op tienerleeftijd zijn.

Wat het lezen ook lastig maakte, was het feit dat de verhaallijn van de hak op de tak verspringt. Het ene moment is er een soort gevecht gaande en op de volgende bladzijde zijn ze al weer iets anders aan het doen.

In de brief van de auteur geeft Claudia al aan dat er nog redelijk wat foutjes in zitten en ondanks dat dit aangegeven is, heb ik mij helaas best geërgerd aan de foutjes aangezien deze zeker niet minimaal waren. Een extra check zou de volgende keer zeker geen kwaad kunnen!

Ik denk dat dit een volledige persoonlijke voorkeur is, maar ik wil toch als tip aan Claudia meegeven om de zinnen wat langer te laten lopen. Dit vind ik zelf veel fijner lezen dan telkens hele korte zinnen; deze korte zinnen hielden mij heel erg uit de flow.

Ondanks deze tekortkomingen heeft het verhaal echter wel veel potentie. De magische wereld is heel goed geschetst en Claudia heeft de draken heel mooi in het verhaal verwerkt. Als Claudia wat meer aandacht zou besteden aan de personages en de diepgang + ervoor zorgt dat de verhaallijn niet van de hak op de tak verandert, zou dit zeker een hele goede boekenreeks kunnen worden. Omdat het debut momenteel echter nog wel veel mankementen had, kan ik voor nu niet meer dan 2.5 sterren geven (★★.5)

Meer recensies van Booksneverdie