Nicci French, maat aller dingen

Rolf Bos 25 augustus 2019

Nadat alle dagen in de week, plus nog een achtste, losse dag waren afgewerkt, namen we vorig jaar met spijt in het hart afscheid van psychoanalytica Frieda Klein, de door Londen dolende heldin van het beroemdste schrijversechtpaar van dit moment, Nicci French. Na Dag van de doden schreef Nicci Gerard nog een aangrijpend non-fictieboek over dementie, Woorden schieten te kort, maar nu ligt er weer een ouderwetse standalone van het schrijversechtpaar in de winkel, Huis vol leugens.

Het boek begint met een variatie op een aloud thema waar ze in Hollywood in het verleden ook wel raad mee wisten: na een wilde avond in een vreemd hotelbed wakker worden naast een lijk. Bij French gaat het er iets subtieler aan toe. Hoewel. De 45-jarige Neve Connolly heeft een geheime relatie met een getrouwde man, Paul. Op een dag krijgt ze een berichtje waarin deze Paul haar uitnodigt naar zijn appartement in het centrum van Londen te komen. Als ze daar aankomt blijken de hersens van minnaar Paul ingeslagen te zijn met een hamer.

Paniek! Neve, bang dat haar verhouding op straat komt te liggen, belt de politie niet, maar gaat als een bezetene het hele appartement schoonmaken, ze wil alle sporen van haar aanwezigheid wissen. Dat lijkt aardig te lukken, al is het natuurlijk wel een probleempje dat de vermoorde Paul niet alleen haar minnaar, maar ook haar werkgever was. Dus verschijnt de politie op kantoor, waar rechercheur Alastair Hitching zich een bloedhond van het zuiverste water toont. Hij vermoedt iets, en blijft Neve charmant-hinderlijk lastig vallen, onze hoofdpersoon wordt er behoorlijk onzeker van. Heeft ze bij het schoonmaken iets over het hoofd gezien, en o ja, wie is toch de echte moordenaar? Zit hij (zij?) soms ook achter haar aan?

Ondertussen gaat het familieleven van de hoofdpersoon ook door, in een rommelig huishouden met drie kinderen en een half werkloze man. Bovendien duiken er steeds meer vrienden op uit het verleden, die allemaal een rol van betekenis spelen in deze nieuwste thriller van Nicci French. Vaak lijkt het wel een zoete inval in het huis van Neve en haar man. En dan is daar ook nog de weduwe van de vermoorde minnaar, Bernice, die constant aan de huisdeur van Neve staat. Laatstgenoemde draait zich steeds meer vast in al haar leugens, een uitweg lijkt schier onmogelijk. Maar dan, bij French kun je er natuurlijk op wachten, neemt het verhaal een geheel andere wending en laat het boek zich niet meer wegleggen.

Na de lange, en terecht veelgeprezen reeks rond Frieda Klein, schenkt Nicci French ons met Huis vol leugens opnieuw een geweldige ‘losse’ psychologische thriller. Binnen het genre blijft het duo de maat aller dingen, hetgeen de huidige positie op de bestsellerlijsten ook nog eens ten overvloede bewijst.

Meer recensies van Rolf Bos