Te ingewikkeld

Boudewijn 17 januari 2024
Na meerdere boeken van en over Hella Haasse gelezen te hebben, bekruipt me de vraag: wordt ze eigenlijk nog wel gelezen? In de plaatselijke bibliotheek hadden twee jonge medewerksters moeite de biografie van Aleid Truyens op te duikelen! Ja, de naam was wel enigszins bekend, maar waar die biografie stond? Nieuwsgierig naar De meermin, een soort 'verzetsroman' van mevr. Haasse, viel het taalgebruik me niet mee en het verhaal was ook niet al te eenvoudig! Daarom is het voorstelbaar dat jongere lezers nou niet bepaald met haar wel glopen. De meermin speelt zich tijdens en na de laatste wereldoorlog voornamelijk af in Amsterdam, maar ook in "A." De vele personen in het verhaal maken het niet makkelijk het doen en laten van de hoofdpersonen, Sera en Leonard, te volgen. Bovendien maken je de gecompliceerde verhoudingen van dit duo met anderen het er ook niet 'leesbaarder' op!

Meer recensies van Boudewijn