Een echte aanrader!

Brigitte 16 april 2023
Voor de Thrillers & More Leesclub mocht ik het ebook “De Plicht” geschreven door Karin Thomas lezen en recenseren.

Dit boek werd uitgegeven door Hamley Books en is een psychologische thriller.

De cover lijkt me mysterieus en spannend. Je ziet een vrouw met een baby’tje op haar arm, starend uit een raam. Op de achtergrond een grote ronde klok waarop de tijd wegtikt.

Karin Thomas laat ons kennismaken met Jef Dekker. Hij werkt voor een klein advocatenkantoor en is gehuwd met Eva. Ze verwachten samen hun eerste kindje. Hun huis in Amsterdam werd verkocht en nu verhuizen ze naar een prachtige, grotere woning in een nieuwbouwwijk in Lelystad.

Net in deze drukke periode krijgt Jef een grote, hele belangrijke zaak toegewezen op zijn werk. Hij wordt uitgekozen om de grootste misdadiger van het land te verdedigen nl. Herman Hobbema.

In hun nieuwe omgeving kent Eva niemand. Nu Jef iedere dag vele uren klopt voor de nieuwe zaak, voelt ze zich aan haar lot overgelaten. Als Ellen, de nieuwe overbuurvrouw, komt kennismaken, is Eva heel blij.
Ellen is een spraakwaterval en geeft Eva veel aandacht. Ellen is gehuwd met Stefan, hij is ook regelmatig weg voor zijn werk.

Na de geboorte van Jef en Eva hun dochtertje Lilly zijn er plotseling problemen met de afgesproken kraamhulp. Er kan niemand komen voor langere tijd. Elly hoort dit en stelt voor dat zij zal inspringen, ze is verpleegster van beroep en heeft op het ogenblik tijd vrij. Jef en Eva gaan akkoord en het probleem is opgelost.
Jef is weer heel veel weg voor zijn werk en Eva doet wat ze kan thuis en zorgt voor Lilly. Maar ze mist Jef. Het is niet meer zoals vroeger.

Na twee maanden beseft Jef dat hij zijn gezin heeft verwaarloosd door zijn werk. Hij stelt zijn vrouwtje voor om er eens een weekend op uit te trekken. Ellen wil met veel liefde en plezier op Lilly passen. Na een beetje twijfelen, gaat Eva akkoord. Ze laat Lilly niet graag achter, maar twee dagen met haar man ontspannen, lijkt haar ook zalig. Dus vertrekken ze met goede moed.
Maar bij de terugkeer van hun leuk uitstapje slaat de paniek toe.
Hun huis is volledig donker, Ellen en Lilly zijn spoorloos verdwenen. Ze proberen Ellen op haar gsm te bellen, maar voicemail. Tenslotte verwittigen ze de politie. Hun dochtertje van twee maanden is ontvoerd.
Waar is Lilly? Waar is Ellen?

Karin Thomas schrijft heel vlot en gedetailleerd. Dit verhaal wordt geschreven vanuit twee perspectieven. Enerzijds door Eva en anderzijds door Herman Hobbema, de moordenaar die Jef moet verdedigen.
Op deze manier kom je ook meer te weten over Herman zijn jeugdjaren en wat ertoe leidde dat hij op het slechte pad geraakte.

Karin maakt gebruik van beeldende woorden. Je kan je gemakkelijk een voorstelling vormen van de gebeurtenissen en de omgeving waar alles zich afspeelt.

Als schrijfster heeft ze verschillende verhaallijnen verweven tot een onverwachte plottwist. De spanning wordt geleidelijk opgebouwd. Regelmatig zet ze je op het verkeerde been. Als lezer blijf je geboeid lezen en daarom is het ook moeilijk om het boek weg te leggen. Je vraagt je constant af wie de schuldige is.

Karin Thomas heeft zich heel goed verdiept in de materie waarover ze schrijft. Haar verhaal klopt volledig. Het is een combinatie van liefde, vriendschap, woede, haat, jaloezie enz.

Hou je van een spannende, intrigerende psychologische thriller? Dan is De Plicht een aanrader.

Voor mij 5***** waard

Bedankt Thrillers & More Leesclub voor het recensie exemplaar