Wie zoekt, die vindt.

Brigitte 15 april 2024
Recensie “De verborgen boekwinkel” - Evie Woods - Uitgeverij Luitingh-Sijthoff

De verborgen boekwinkel is een prachtige roman geschreven door Evie Woods.

Het verhaal bevat twee verhaallijnen.
1921, door de Franse Opaline.
2021, door Martha en Henry.

Opaline is 21 jaar en heeft de liefde voor boeken van haar vader geërfd. Ze hebben een zeer sterke vader/dochter band.
Als hij overlijdt, beslissen haar moeder en oudste broer dat het tijd wordt voor haar om te huwen. Ze hebben al iemand uitgekozen. Maar Opaline weigert en wil helemaal niet uitgehuwelijkt worden. Ze wenst alleen maar uit liefde te trouwen.
Dus kiest ze voor zichzelf en verdwijnt uit Londen. Ze reist naar Parijs en zoekt werk om te kunnen overleven.
Sylvia Beach beslist haar aan te nemen. Ze is de oprichtster van de boekenwinkel Shakespeare and Company. Daar zet Opaline haar eerste stappen in de boekenwereld.
Door omstandigheden moet ze vluchten en komt ze terecht in Dublin. Na enkele moeilijkheden die ze kan overwinnen, kan ze daar haar lang gekoesterde droom verwezenlijken. Haar eigen boekenwinkel openen. Haar winkeltje wordt aangevuld met leuke snuisterijen. Dit alles gaat uiteraard ook niet zonder slag of stoot, want een vrouw heeft nog niet zoveel rechten in die periode.

In 2021 is Martha op de vlucht geslagen voor haar gewelddadige echtgenoot. Ze komt terecht in Dublin en vindt werk als inwonende huishoudster bij de excentrieke mevrouw Bowden. Deze woont in een prachtig oud herenhuis en kan wel hulp gebruiken.

Martha ontmoet Henry, een academicus die op zoek is naar een verborgen manuscript. Hij zag dit in een boekenwinkel die hij niet meer kan terugvinden. Hij lijkt wel van de aardbodem verdwenen.
Martha besluit om samen met Henry op zoek te gaan naar de verborgen boekwinkel.

Evie Woods heeft een fijne en aangrijpende schrijfstijl. Ze schrijft boeiend, zodat je graag wil blijven doorlezen.
Het verhaal wordt in twee tijdslijnen en vanuit drie perspectieven geschreven. Op deze manier krijg je een duidelijk beeld van de volledige situatie.

De gebeurtenissen uit het verleden werden heel interessant weergegeven. Het is boeiend en laat ons weten hoe moeilijk het was om als vrouw te leven in die periode. Hoe gevaarlijk soms. Opaline was een sterke dame met lef, maar heeft wel veel afgezien. De doorstane emoties werden heel mooi verwoord.

De groei van de personages voel je sterk evolueren. Iedere keer op de vlucht slaan voor haar broer, altijd over je schouder kijken. Het laat je niet koud.
En toch beleefde ze ook enorm veel plezier als ze op zoek was naar manuscripten enz.

Evie kiest voor korte hoofdstukken, voorzien van de naam van de verteller. Dit maakt alles duidelijk om te volgen.

Ook Martha en Henry maken een woelige periode door. Martha moet ontdekken of ze zich nog kan openstellen voor de liefde, na haar verleden. Rustig aan leert ze opnieuw zichzelf te ontdekken. Boeken te lezen, enz. Haar relatie met Mw. Bowden is ook een verhaal apart.

Henry en Martha hebben alvast één gemeenschappelijke interesse, boeken. Zijn er nog meer?
Dat moeten ze nog ontdekken.

Evie Woods grijpt af en toe terug naar historische feiten, die prachtig verweven worden in deze roman.

Zoveel verschillende verhaallijnen, zelfs na 100 jaar, kan Evie deze verwerken tot één schitterende roman. Zwaardere onderwerpen worden niet uit de weg gegaan. Bv. Alcoholgebruik, abortus, familiaal geweld, krankzinnigheid. Maar ook liefde, vriendschap, vertrouwen, magie. Alles komt aan bod in deze magische betoverende roman.

Wie zoekt die vindt, zeggen ze.
Mijn raad, begin eerst met het lezen van dit pareltje.
Dat is al een hele goede start.

Voor mij 5***** waard

Bedankt Hebban en Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het recensie exemplaar.

Brigitte

Meer recensies van Brigitte