Bestaat het perfecte gezin?

Brigitte 12 november 2023
Het perfecte gezin is een psychologische thriller geschreven door Marieke Damen.

Hoofdpersonages zijn het gezin bestaande uit Caro, Oscar en hun 17-jarige dochter Violet.
Ze zijn nog maar pas van Amsterdam verhuisd naar een ruime en rustige gelegen villa aan de rand van de bossen.
Oscar is dertig jaar ouder dan Caro en wil het iets rustiger aan gaan doen. Hij is een rijke vastgoedmagnaat.

Op een avond vliegt er plots een baksteen door het keukenraam, rakelings naast het hoofd van Caro. Verschrikt springt iedereen recht. Wie doet er nu zoiets?
Ze gaan vliegensvlug naar buiten kijken, maar er is niemand te zien.
Zijn ze niet gewenst in deze buurt? Of zijn het kwajongensstreken?
Oscar beslist om het zo te laten en geen aangifte te doen bij de politie. Hij zorgt ervoor dat zijn personeel alles komt herstellen. Maar Caro is er niet gerust is en blijft twijfelen.

Weken later willen Oscar en Caro een housewarmingparty geven om kennis te maken met hun nieuwe buren en ook voor hun familie en enkele zakenlui van Oscar zijn werk.
Het wordt een fantastisch feest met alles erop en eraan. Een party om nooit te vergeten.
Maar het eindigt met een domper. Violet is verdwenen. Niemand heeft haar nog gezien. Ze is nergens te vinden.
Oscar belt naar de politie om haar vermissing door te geven. Dit is inderdaad een feest om nooit te vergeten.

Marieke Damen heeft een vlotte schrijfstijl en neemt je vanaf het begin mee in het verhaal. Je leert de personages goed kennen en door de achtergrondinformatie leef je mee in de situatie waarom ze zo geworden zijn.

Ze bouwt de spanning beetje bij beetje op. Verschillende verhaallijnen worden uitgezet zodat het verhaal niet ééntonig wordt. Elk karakter wordt voldoende uitgediept zodat je geboeid blijft doorlezen tot het einde.
Meerdere cliffhangers zijn aanwezig en af en toe zet Marieke je op het verkeerde been.

Het boek wordt vanuit meerdere perspectieven geschreven. Dit geeft de lezer de kans het verhaal langs verschillende kanten te bekijken.
De korte hoofdstukken zorgen dat je vlot door het verhaal vliegt en dat het boek je nooit gaat vervelen.
Het is mysterieus en spannend. Afwisselend in tijd zodat je de evolutie van de personages kan opmerken.
De spanning wordt nog verder opgedreven door de verdwijning van Violet. Ondertussen ken je al meer van het verhaal en kan je zelf al beginnen meedenken.
Verschillende verhaallijnen worden verweven tot een verrassende plottwist.

Welke geheimen en complotten komen er boven water drijven?
Wie gelooft er dat “Het perfecte gezin” bestaat?

De psychologische thriller van Marieke Damen heb ik in opdracht van HarperCollins mogen lezen. Dit heb ik met heel veel plezier gedaan. Het is beslist een aanrader.

Marieke Damen heeft nog een thriller geschreven met als titel “Onbreekbaar”. Ik ben uiteraard ook heel benieuwd geworden naar dit verhaal.

Het perfecte gezin is voor mij 5***** waard

Bedankt Marieke Damen voor deze prachtige psychologische thriller