Leuk om te lezen

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie van Ik zie je in Cockleberry Bay - Nicola May door Brigitte Audiens

Dit is het tweede deel van de Cockleberry Bay serie.

Rosa Larkin heeft haar draai helemaal gevonden in het heerlijke kustplaatsje.

Ze is ondertussen gehuwd met haar goede vriend en vroegere huisbaas Josh.
Hun vriendenkring was laaiend enthousiast toen dit prachtige koppel na zoveel tijd hun liefde bevestigde met een huwelijk. En uiteraard was Hot, hun geliefde teckeltje, ook van de partij.

Het enige minpuntje is nu dat Josh tijdens de weekdagen naar Londen reist om te werken. Tijdens het weekend is hij dan bij zijn geliefkoosde vrouw. Dit is voorlopig beter voor hun financiën. Rosa heeft het er moeilijk mee, ze mist haar man veel. Toch moet haar winkeltje ook blijven draaien. Haar moeder en haar vriendin Titch, met haar pasgeboren zoontje zorgen voor voldoende afleiding.

Maar het verleden van Rosa gooit roet in het eten. Ze begint te twijfelen aan Josh. Is hij haar wel trouw ? Zal hij haar niet verlaten ? Rosa wordt heel onzeker, omdat ze nooit echte liefde gekend heeft en in opvanghuizen is opgegroeid.

Als ze op een avond een mail van Josh gelezen heeft, is het hek van de dam. Dit is het bewijs. Ze confronteert Josh met de mail en haar besluit staat vast. Hij bedriegt haar. Wat Josh ook zegt of doet, ze gelooft hem niet.
De gemoederen laaien hoog op en het wordt een fikse ruzie. Josh loopt weg en besluit om een tijdje in Londen te verblijven. Zo kunnen ze allebei alles op een rijtje zetten en beslissen wat ze gaan doen. Hij geeft ook de goede raad aan Rosa om eens goed na te denken over zichzelf.

Rosa schrikt van zijn reactie. Maar ze is zo overtuigd van haar gelijk dat ze niet wil toegeven.

Josh volhard in de boosheid en laat de hele tijd niets van zich horen. Geen telefoon, geen sms, geen mail, geen voicemail. Helemaal niets.

Rosa begint haar man echt te missen. Ze beseft dat ze zelf iets zal moeten ondernemen als ze haar huwelijk nog wil redden.
Ze vraagt raad aan haar moeder, aan haar vrienden en aan haar beste vriendin Titch.

Mede door deze hulp gaat ze proberen haar problemen op te lossen. Maar het zal zeker niet makkelijk zijn.
De winkel moet blijven draaien om te overleven, ze zal moeten stoppen met alcohol drinken. Ze weet dat ze soms een black-out heeft als ze teveel drinkt.
En bovenal moet ze haar verleden een plaats geven.

Dus het zal met heel veel offers gepaard gaan. Ze zal er niet alleen voorstaan, ze moet het wel alleen doorstaan. Ze moet het allemaal zelf ondergaan.

Kunnen Josh en Rosa hun huwelijk redden ?

Nicola May heeft wederom een fantastisch verhaal geschreven over Cockleberry Bay en zijn inwoners. Het rustige kuststadje dat gekend is door de toeristen. De gekende personages maken opnieuw hun intrede in het verhaal vergezeld van enkele nieuwkomers, waaronder Alec. Over hem kan je meer vernemen tijdens het lezen van het boek. Ik verklap nog niets.

Rosa, Hot en haar vrienden maken weer een rollercoaster van gevoelens los in het tweede deel. Het boek leest heel vlot, mede door de korte hoofdstukken waarin dit verhaal is ingedeeld. Hierdoor krijg je de neiging nog snel een stukje extra te lezen.

Je komt meer te weten over het leven van Titch. Een blik hoe haar leven verder zal evolueren.

Uiteraard leer je Rosa nog beter kennen, maar deze keer laat ze een minder leuke kant van zichzelf zien. De egoïstische kant. Het laat je zien dat niet alles rozengeur en maneschijn is.
Het kan ook wel eens fout lopen in een relatie.

De vriendschapsbanden worden weer stevig aangehaald. Een talent van Nicola May is dat ze goed emoties kan beschrijven. Je voelt hoe Rosa de muren om zich heen optrekt om niet te gekwetst te geraken. Maar eveneens voel je de liefde, de jaloezie, de humor en de spannende ogenblikkelijk heel goed aan.

Deze precieze omschrijving merk je ook op over de omgeving. Deze wordt zo gedetailleerd weergegeven dat je de hevige stormwind voelt. Je haren waaien in je gezicht. Je ziet de hoge golven opspatten. De onstuimige zee. Het uitzicht dat je kan zien als je op de klif staat.
Ongelooflijk om naar te kijken.

Dit tweede deel neemt je opnieuw mee naar Cockleberry Bay met de hoofdpersonages Rosa en Josh. Maar er zijn voldoende andere verhaallijnen die dit boek interessant en leuk maken om te lezen. O.a. De avonturen van Hot, wie is Alec en wat is zijn rol, een nieuwe inwoonster wordt verwelkomt in de Lobster Pot en nog vele anderen. Zowel personages met goede als met slechte bedoelingen.

Al deze spannende, grappige, ontroerende en liefdevolle scènes vormen een heerlijke feelgood roman met als naam “Ik zie je in Cockleberry Bay “ van Nicola May.

Ik heb dit boek met plezier gelezen en geef 5*

Meer recensies van Brigitte