Knappe nieuwe serie van Daniel Cole!

Brigitte 30 juli 2023
Jackdaw is de start van een nieuwe serie van Daniel Cole. Gekend als thrillerschrijver van de Ragdoll serie en Mimic.

Hoofdpersonages zijn Scarlett Delaney, rechercheur bij de politie die zich moet bewijzen als dochter van een gewezen crimineel. Ze wordt bijgestaan door haar mentor Frank Ash die al meer ervaring heeft en zijn jongere collega probeert te beschermen dat ze geen domme fouten maakt.

Als derde hoofdpersonage maak je kennis met Henry Devlin. Hij stelt zich voor als “privé-detective”als Scarlett hem betrapt op een plaats-delict. Maar Frank Ash heeft twijfels over zijn bedoelingen, en terecht.

Samen zijn ze allemaal verwikkeld in de zeer lastige zaak, namelijk het opsporen van een seriemoordenaar. Hij of zij doodt de slachtoffers op een gruwelijke manier. Ieder van hen heeft vijf schrammen op het gezicht en zijn onthoofd. Hun lichaam is verdwenen. Alsook een sieraad.
Daarom geeft de pers de moordenaar de bijnaam “Jackdaw” = kauw.
De plaats-delicten zijn steeds verschillend, maar hebben één ding gemeen, het zijn steeds de meest onmogelijke plekken waar meestal veel publiek aanwezig is.

Daniel Cole schrijft heel vlot en beeldend. Hij maakt gebruik van korte hoofdstukken, voorzien van een korte humoristische titel.
De schrijver houdt de vaart in zijn verhaal en boeit zijn lezers tot aan het einde.
Om de moorden een beetje te verzachten, gebruikt hij zijn humor om de spanning een beetje te breken.

De band tussen Henry en Scarlett is voelbaar. De evolutie van de personages wordt heel duidelijk beschreven tijdens het verloop van het verhaal. De emoties, de twijfel, het verdriet, enz.

Maar Daniel werkt alle verhaallijnen die hij uitgesponnen heeft allemaal mooi af tot een verrassende plotwending. Spannend. Wie doet dit? Hoe geraakt hij/zij op tijd weg?

Door de cliffhangers in de epiloog kan je nu alweer uitkijken naar het volgende deel van deze meeslepende serie.

Voor mij was dit een eerste kennismaking met Daniel Cole, maar een heel aangename. Het boek triggerde me zodanig dat ik ook zijn vorige boeken ga lezen.

Jackdaw is een aanrader die voor mij 4**** waard is.

Dit verhaal mocht ik lezen en recenseren voor de Sterrenthriller-leesclub. Een leuke ervaring ook mede omdat de schrijver Daniel Cole persoonlijk antwoord gaf op de gestelde vragen.
Nog veel leesplezier.

Brigitte