Jeugdherinneringen

Brigitte 13 mei 2023
Zomerzussen is een leuke familieroman geschreven door Monika Peetz.

Het verhaal gaat over vier Duitse zussen die van hun moeder een uitnodiging ontvangen om samen te komen in een vakantiehuisje in Bergen aan Zee.

Dit is de plaats waar ze als gezin vroeger altijd op vakantie gingen. Ze hebben er prettige herinneringen aan. Dit stopte plots toen hun vader twintig jaar geleden overleed tijdens een auto-ongeluk. Sindsdien zijn ze er niet meer geweest.

Doro, Yella, Amelie en Helen zijn dan ook heel verbaasd als ze deze uitnodiging ontvangen. Welke reden heeft hun moeder om hen opnieuw naar dit plaatsje aan zee te laten komen?

Sinds het ongeluk van hun vader is het contact tussen de zussen verwaterd. Ze hebben het allemaal druk met hun gezin, hun carrière en hun eigen leven. Zelfs het contact met hun moeder loopt niet van een leien dakje. Mama Henriette moeit zich graag en geeft haar mening te pas en te onpas.

Iedereen is heel nieuwsgierig en vertrekt vanuit hun eigen locatie naar Bergen. Benieuwd om hun familie weer te ontmoeten en om de reden te ontdekken waarom ze werden uitgenodigd door hun moeder.

Hoe zou Bergen er nu uitzien? Komen de jeugdherinneringen weer naar boven? Zijn er geheimen die na twintig jaar aan het licht komen?

Monika Peetz schrijft heel gedetailleerd en vlot. Ze vertelt het verhaal vanuit het standpunt van de vier zussen. Zo kom je te weten hoe ze over elkaar denken. Hoe verschillend ze allemaal zijn. Op welke manier ze hun jeugd hebben beleefd en hoe ze geworden zijn wie ze nu zijn.

Monika verwoord heel mooi de emoties en alle gevoelens die alle personages meemaken tijdens het hele verhaal. Je maakt de evolutie mee van de meisjes tot de dames die ze nu zijn, alsook de band tussen de zussen onderling. Ook het leven van hun moeder wordt geleidelijk aan uit de doeken gedaan.

Sommige Nederlandse gewoonten worden tussendoor even aangehaald, omdat deze soms verrassend overkomen voor de Duitse familie. Ze zien er de humor wel van in. Dit verloopt in Duitsland helemaal anders.

De auteur heeft de verschillende verhaallijnen mooi met elkaar verweven. Ze maakt er een boeiend geheel van, zodat je graag blijft doorlezen.
De geheimzinnigheid maakt dat je nieuwsgierig blijft en graag het einde wil weten. Hier volgt uiteindelijk nog een verrassende plotwending.

Zomerzussen is een luchtige zomerroman met veel emoties, verdriet, liefde, jaloezie, trouw enz. die ik met plezier gelezen heb.

Deze roman is voor mij 4****waard

@Monika Peetz bedankt voor het leuke verhaal.
@Love to Read bedankt dat ik mocht deelnemen aan de vooruitleesactie
@Ambo|Anthos uitgevers voor het recensie exemplaar

Brigitte

Meer recensies van Brigitte