Koude rillingen, zelfs bij de open haard!

Brigitte van Duijn 08 februari 2021
Nederlands schrijfster Mariska Overman (Eibergen, 1970) maakte dezelfde reis als het gezelschap in haar nieuwste winterse thriller Noorderlicht (2021). Een succes, maar niet voor iedereen.

Een groep reizigers aan boord van een zeilschip in Noorwegen, is op zoek naar het Noorderlicht. Vier van hen willen ook iets anders. Zij hebben afgesproken iemand te doden, maar wie is nog de vraag.

“Noorderlicht” van Mariska Overman wordt grotendeels vertelt door hoofdpersonage Noor. Zij is de ik-persoon en doet het verslag van de reis. Van alle personages is haar karakter verreweg het beste uitgewerkt. Haar gedachten en gevoelens komen ruimschoots naar voren. Haar verleden en toekomstbeeld zijn goed in kaart gebracht. De overige personages leer je gedurende de trip kennen door het verhaal van Noor. Het zijn zeer verschillende karakters, die allen deelnemen aan dezelfde onvergetelijke reis, waarbij de onderlinge sfeer gespannen is.

In “Noorderlicht” is de spanningsboog eigenlijk voortdurend licht gespannen. Er is steeds een onderhuidse spanning voelbaar die, hier en daar, best wat intenser had mogen. Pas aan het eind van het verhaal neemt de spanning fors toe en staat de boog verrassend strak. Dit maakt gelukkig een hoop goed voor wat betreft het thriller gehalte.

Er zijn meerdere verhaallijnen, die elkaar afwisselen. Er zijn hoofdstukken van voor de reis, tijdens de reis en na de reis. Met elkaar zorgen zij voor een goedlopend en samenhangend geheel. Zo nu en dan een blik terug of juist een blik vooruit zorgt ervoor dat “Noorderlicht” steeds mysterieus en boeiend blijft. Daarbij zorgen diverse plotwendingen ook voor interessante ontwikkelingen, wat de afloop van het verhaal onvoorspelbaar maakt.

Mariska Overman heeft een fijne, vlotte schrijfstijl. Ondanks dat de ik-persoon in het boek sterk aanwezig is, is deze regelmatig terugkerende ik geenszins een storende factor. Haar vertelkunst is uitgebreid en meeslepend, met als resultaat een origineel en uniek verhaal. Dit boek bezorgt je koude rillingen, zelfs als je bij de open haard zit.

Meer recensies van Brigitte van Duijn