Pure karakters, realistisch en vol emotie.

Brigitte van Duijn 05 februari 2021
De boeken van Åsa Hellberg (Zweden, 1962) zijn geliefd bij een groot publiek. “Welkom bij Hotel Flanagans” (2021) is het eerste deel van een veelbelovende trilogie, waarin een groot luxe hotel in Londen centraal staat.

Niet te missen in de roman “Welkom bij Hotel Flanagans” is de wilskracht en het doorzettingsvermogen van alle vrouwelijke personages. Niet alleen hoofdpersonage Linda Lansing krijgt het voor haar kiezen, maar ook de andere vrouwen moeten vechten voor hun geluk in de jaren 60. Åsa Hellberg heeft deze personages verbazingwekkend goed neergezet en uitgewerkt. Pure karakters, realistisch en vol emotie. Uiteraard worden de heren ook niet vergeten, maar zij zijn duidelijk minder uitgewerkt dan de dames.

“Welkom bij Hotel Flanagans” bevat zowel drama als romantiek. Er is een goede balans gevonden tussen haat en liefde. De plot is redelijk goed, maar soms zijn er toch wat onverwachte passages. Alsof er geknipt is in een stuk tekst dat van oorsprong langer was, maar toch ingekort moest worden. Er komt veel aan bod, maar soms te vluchtig. Meer dan jammer is het niet, want het verhaal blijft ondanks alles goed te volgen.

Deze roman speelt zich grotendeels af in de jaren 60, maar enkele hoofdstukken gaan terug naar 1949. Het neemt ons mee van Fjällbacka naar Londen en omgekeerd. Deze aangename afwisseling is een must voor het verhaal en absoluut van toegevoegde waarde. Elke locatie of periode heeft zijn eigen charme en roept een andere sfeer op, iets wat het leesplezier ten goede komt. Daarbij is de schrijfstijl van Åsa Hellberg prettig en vlot. Geen ingewikkeld taalgebruik, maar moeiteloos lezen en ontspannen.

Dit is pas het eerste deel van de trilogie over Hotel Flanagans. Ik verwacht dat de afzonderlijke delen, die zich allen afspelen in een andere tijdsperiode, elkaar zullen versterken. Met als eindresultaat een originele en populaire trilogie waar menig lezer van gehoord zal hebben.

Personages ****
Drama/Romantiek ****