Genadeloze race tegen de klok!

Toni Coppers (Sint-Truiden, 1961) is een Vlaams schrijver. Zijn boek “Val” (2020) is na “De zaak Magritte” (2017), de tweede misdaadroman met Alex Berger in de hoofdrol .

Als Sara Cavani, verbindingsofficier bij Interpol, zich geen raad weet met een ijskoude moordzaak, roept ze de hulp in van ex-chef en goede vriend Alex Berger. Al snel wordt duidelijk dat de gruwelijke moord niet op zichzelf staat, waarna de jacht op een gedreven seriemoordenaar en internationale race tegen de klok begint.

Zowel Alex Berger als Sara Cavani spelen een hoofdrol in dit boek. Hun personages zijn verreweg het meest uitgewerkt. Aangezien dit het tweede boek is in de Alex Berger reeks, vermoed ik dat er in het eerste boek “De zaak Magritte” met meer diepgang over Alex en wellicht Sara verteld is. In “Val” komt hun kijk op het leven en onverwerkte trauma’s wel aan bod, maar de uitwerking van hun karakter, gedachten en gevoelens blijft vrij oppervlakkig. Hierdoor is het moeilijker om echt met hen mee te leven.

De plot is onderhoudend. Dit verhaal neemt je mee op reis zonder dat je de eindbestemming echt voor ogen hebt. Er zijn veel plotwendingen die ervoor zorgen dat je geboeid blijft, maar ze zijn niet altijd even logisch op het moment zelf. Uiteindelijk vallen de puzzelstukjes toch in elkaar en blijven er geen vragen onbeantwoord. Een originele verhaallijn die heel af en toe een beetje doorslaat. Toevalligheden maken het verloop ervan soms vergezocht en een tikkeltje ongeloofwaardig.

Spanning is in dit boek vooral aanwezig in de vorm van het wel of niet vinden van antwoorden. Het al dan niet ontstaan van nieuwe ontwikkelingen in het onderzoek en de continue genadeloze race tegen de klok.

De schrijfstijl van Toni Coppers is vlot, met af en toe wat ongebruikelijke woorden die vermoedelijk te maken hebben met het feit dat dit boek geschreven is door een Vlaamse auteur. Dit is overigens niet storend tijdens het lezen en doet zeker niet af aan het leesplezier.

Na het lezen van ‘Val’ ben ik wel nieuwsgierig geworden naar het eerste boek “De Zaak Magritte”. Misschien was het beter geweest op volgorde te lezen.

Meer recensies van Brigitte van Duijn