Bennie Griessel

Bruno Mahieu 13 mei 2021
Mijn eerste kennismaking met Deon Meyer was het boek ‘Koorts’.
Een profetische roman (2016!) over het overleven na een pandemie, veroorzaakt door een met coronavirus besmette vleermuis, waarbij 95 % van de wereldbevolking sterft. Aanrader.

Door dit boek heb ik de Bennie Griessel serie ontdekt. Heerlijk genoten van de eerste 6 delen.
Nu is Donkerdrif verschenen, het 7de deel uit de reeks.
Het boek kan je afzonderlijk lezen, maar het is leuker als je de voorgeschiedenis van de rechercheur kent.
Het boek begint in juli met een adembenemende actiescène in verband met een overval op een geldwagen.
Waar je met deze proloog heen moet laat je voorlopig in het ongewisse.
Daarna is het plots september en moeten Bennie en zijn kompaan Cupido voor de tuchtcommissie verschijnen. Ze zijn eerder geschorst na een ongelukkig optreden (zie deel 6) en krijgen te horen dat ze gedegradeerd en overgeplaatst worden.
In hun nieuwe eenheid worden ze belast met de verdwijning van een student. Ondertussen wordt een collega die hun wilde waarschuwen voor corruptie in het korps vermoord. Vele vragen en alles lijkt op een dood spoor te belanden. Ook Bennie’s privéleven blijven hem parten spelen. Het gevecht met de drank, het contact met zijn kinderen en de relatie met z’n nieuwe vriendin.
Ondertussen is er een tweede verhaallijn het boek binnengeslopen. Oplichter Jasper Boonstra schakelt Sandra Steenberg in om een wijnlandgoed te verkopen. Sandra kan het geld goed gebruiken en probeert ondanks de duistere kantjes en de avances van Jasper alles in goede banen te leiden.
Beide verhalen kabbelen rustig verder maar komen algauw in een stroomversnelling. Wanneer beide verhaallijnen samenkomen en de spanning te snijden valt is het hek helemaal van de dam.

Opnieuw mooi uitgewerkte personages, prachtige beschrijving van de natuur en omgeving. En opnieuw een aparte kijk op de Zuid-Afrikaanse samenleving.
Het is alvast uitkijken naar deel 8, want de figuur van rechercheur Bennie Griessel is nog zeker niet uitgemolken. Die kan nog wel even mee.

Meer recensies van Bruno Mahieu