Een mooi omschreven ontroerend boek

carla-wilms 09 februari 2020
Ik ben blij dat ik het boek heb mogen lezen.

Peelpijn is het verhaal van een arm jong gezin uit het begin van de vorige eeuw (1918-1945).
Het verhaal heeft zich afgespeeld op het Brabantse en Limburgse platteland, in de grote Peel.
De gebeurtenissen in het boek zijn gebaseerd op de werkelijke geschiedenis.

Cato en Hannes begonnen samen op een boerenkar, op weg naar een vervallen boerderij diep verscholen in de Peel. Samen vochten ze tegen de armoede en genoten ze van de eenvoud van het leven op het platteland. Samen hebben ze de kinderen groot gebracht op een na.

De personages zijn mooi weggezet. Het boek is prettig geschreven. Vanaf de eerste zinnen heeft Stephan van Erp mij meegenomen in het verhaal.
Mijn opa komt uit Nederweert en was ook een turfsteker. Ik luisterde als kind naar zijn verhalen over het harde werken en leven in de Peel.
De pijn over verlies, de ruwheid van het leven in de Peel en de schoonheid van de eenvoud in het boek hebben mij geraakt en ontroerd.

Ik geef het boek 5 sterren!