Content Moderator, de onderwijzer van AI

28 mei 2020
De afbeelding van de auteur op de achterzijde van dit boek bevestigt mijn vermoeden. De korte broek, lange kousen en baseball pet laten in een oogopslag zien dat deze man geen meeloper is. Ondanks zijn lichamelijke handicaps woont hij in het land van zijn eigen keuze, draagt hij wat hij lekker vindt zitten en vertelt hij een verhaal dat niemand wil horen.

Sociale Media, we lijken niet meer zonder te kunnen. Toch is het voor veel mensen enkel een vorm van bevestiging voor iets dat we al weten en een stukje gemak voor de dingen die we zijn verleerd. Facebook, Instagram en andere media worden vooral gebruikt door personen, bedrijven, clubs en groepen die op zoek zijn naar aandacht. Ze brengen hun activiteiten graag onder de belangstelling en publiceren hoogtepunten zodat de hele wereld kan zien hoe goed ze wel bezig zijn. De likes en goedkeuringen die daarop volgen werken een sociale media verslaving in de hand, en zorgen al snel voor een goed gevulde tijdlijn.

Als het lukt om aandacht, likes en goedkeuringen te krijgen door de leuke dingen te laten zien, dan lukt het misschien ook wel met de (veel) minder leuke dingen. Een mens kan immers ook pech hebben, en ja, ook dat genereert aandacht.

Dat sociale mediakanalen gebukt gaan onder een grote hoeveelheid nepberichten, pesterijen, zelfbeschadigingen, laster, porno en meer is algemeen bekend. Haatberichten, doodsbedreigingen en live gefilmde moorden zijn aan de orde van de dag en moeten, om het imago van de sociale media-kanalen hoog te houden, zo snel mogelijk worden verwijderd.

In dit boek, De achterkant van Facebook, beschrijft de auteur hoe het is om het afvoerputje van sociale mediakanalen zoals Facebook en Instagram leeg te scheppen. De bagger die voorbijkomt moet door mensen worden beoordeeld zodat in een later stadium Artifical Intelligence systemen dit kunnen automatiseren. Maar de wereld is continue in beweging en de ontwikkelingen gaan zo snel dat ze voor AI bijna niet te volgen zijn. De Content Moderator zal dus nooit overbodig worden, ook al houdt bijna niemand dit werk langer dan een half jaar vol.
De achterkant van Facebook vertelt het verhaal dat iedere gebruiker van Sociale media eigenlijk wel weet, maar tegelijkertijd bewust negeert.

Meer recensies van