Nou even niets

04 juni 2019
Korte verhalen die de tijd stilzetten

Het is Helen Workala zelf die op de voorkant van het boek staat. Ze geniet van verse bramen, en is overduidelijk in haar element. Ze is helemaal zichzelf en wil ons met dit boekje vertellen dat dichtbij jezelf blijven een levenskunst is.
Helen heeft helemaal gelijk. Het is tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk om dichtbij jezelf te blijven en te genieten van het hier en nu. Te vaak doen we het één, en denken tegelijkertijd ook aan het andere dat nog moet komen. We zijn druk, voelen ons vaak verplicht, en we willen en moeten zoveel van onszelf en van anderen.
De tijd stilzetten, middenin het moment gaan staan en genieten van het leven, dat is kunst!
De korte verhalen in dit boek zijn persoonlijke ervaringen van Helen zelf. Korte stukjes die bij uitstek geschikt zijn om apart te lezen en van te genieten.

Helen houdt van de natuur, drinkt graag bijzondere thee en gaat regelmatig zwemmen. Net als bij ieder ander gaat er weleens iets mis. Dan zit ze een uur te vroeg bij de tandarts of wil ze gaan zwemmen als het zwembad tijdelijk gesloten is. Vergissen is menselijk, maar doordat Helen zo positief en spontaan reageert leidt dat bij haar vaak tot bijzondere gesprekken en belevenissen.

Citaat:
Gewoon even mezelf uitlaten aan zee. Met een bikini onder mijn kleding aan, want je weet maar nooit, en met alle strandbenodigdheden in mijn rugzak: boek, handdoek, Masai doek, fruit en een heus belegd triangeltje.
Lekker even niets…

Wat viel mij op?
Het verlies van haar trouwring in het mulle zandstrand en de manier waarop ze die een dag later weer terugvindt. Een leerzame beschrijving van de heilzame werking van rozen, haar bijzondere relatie met kleine en grote dieren en de hilarische fastfood communicatie tussen de knabbelvisjes in de Footspa. Het Christelijke geloof speelt een belangrijke rol in het leven van Helen en af en toe stipt ze dit aan zonder dit aan de lezer te willen opdringen.

Conclusie;
Dit boekje vol korte verhalen vertelt iets over het relativeringsvermogen, de humor en de dankbaarheid waarmee Helen in het leven staat. Geniet van haar passie voor strandwandelingen, haar bewondering voor de natuur en de liefde voor haar familie.
Nou even niets is een boekje vol belevenissen waardoor je even moet lachen of denken aan een ervaring uit je eigen leven. Helen heeft het geschreven om van te genieten. Lees de verhalen daarom niet te snel achter elkaar, maar neem er de tijd voor, en vooral; geniet ervan!
Nou even niets is verschenen in april 2019 en uitgegeven door Scholten uitgeverij BV en bevat 49 korte verhalen en 160 bladzijden.
Meer informatie over de schrijfster kun je lezen op ww.manukokoi.nl

Meer recensies van