kippenvel tijdens het lezen

Caroline Kuiper 23 oktober 2023
Na een koopavond is het alsof Hubèrt Captein, eigenaar van een sportwinkel aan het Weena, in rook is opgegaan. Zijn ongeruste echtgenote Paulien doet de volgende dag aangifte van vermissing. Zij gelooft dat haar man het slachtoffer is van een ernstig misdrijf. De zaak neemt een bizarre wending wanneer er een lijk opduikt, zittend op de oever van de Meidoornsingel, met midden op zijn hoofd een knalblauw kikkertje. Het blijft niet bij één dode. Wat lang een onoplosbaar raadsel lijkt, komt tot een ijzingwekkende ontknoping die De Klerck vertwijfeld doet afvragen of hij geen fatale inschattingsfout heeft gemaakt.

Mijn leeservaring:

Mijn 7de ervaring met rechercheur De Klerck.

Deze rechercheur De Klerck en zijn kompaan Klaver, hebben mijn lezershart gestolen, ik kan niet wachten op het volgende deel. Dit heerlijke genre en vooral dit rechercheurs stel, wat hun thuisbasis heeft in Rotterdam, moet echt bizarre moorden oplossen. In dit deel 7, Rechercheur De Klerck en een dodelijk pact, met moorden en plotwendingen die tot het einde een raadsel bleven, was het verhaal zo geschreven dat je tot het einde niet weet wat, waarom en hoe de moorden zijn gepleegd. Bevroren lijken en kikkertjes, huizen die zomaar verdwijnen en veel verdachten, waarbij De Klerck zelfs zijn eigen leven op het spel zet, maken het dit keer voor de rechercheurs zeer moeilijk om de ware toedracht te vinden en vooral de overlijdenstijd.

“Hij is overleden. Het is onmogelijk te zeggen hoe lang. Hij is aan het ontdooien.”

Bij ieder deel denk ik, hoe verzint de auteur het toch en vanaf het begin puzzel ik mee, maar nee ik ben echt geen rechercheur. De Klerck is een serie, maar ieder verhaal is een stand-alone. Vanaf deel één leer je dit duo en hun echtgenotes steeds beter kennen. Aan het einde van ieder deel, wordt onder het genot van een heerlijk etentje het hele onderzoek uitgebreid besproken en kom je er achter hoe De Klerck tot de ontdekking en het resultaat is gekomen. Klaver heeft een goede leermeester aan De Klerck en vaak heeft hij al bepaalde inzichten die De Klerck verder helpen de misdaad te ontrafelen. De koelbloedige moorden, zeker bij dit deel De Klerck en een dodelijk pact, lieten mij met kippenvel verder lezen. Een geweldige detective serie, die hoewel het een kort verhaal is een enorme goed uitgedokterde misdaad bevat.

Meer recensies van Caroline Kuiper