Een nieuwe detective serie, die smaakt naar meer

Caroline Kuiper 23 oktober 2023
Via E-Pulp Publishers mocht ik dit recensie exemplaar ontvangen van Het Delftsblauw Mysterie, nadat ik eerst de achterflap had mogen lezen. Of ik interesse zou hebben in dit boek, nou dat had ik zeker. Iets Nederlands, een Delfs Blauwe schaal, welke eigenlijk de hoofdrol speelt, in een New Yorkse setting. Al eerder had ik iets van Anne van Doorn gelezen en dat was me zeer goed bevallen, dus was ik erg benieuwd naar dit nieuwe eerste deel uit de serie, New York Cops.

Een geweldige cast speelt er mee, rechercheur Krell van de New Yorkse politie en zijn nieuwe assistente Merilee Hopper, krijgen de taak een ongewone moordzaak, waar een luchtje aanzit, zo snel en discreet mogelijk op te lossen. Merilee is een snel opgeklommen agente, die door luitenant Rattigan aan hem wordt toegewezen. Zullen Krell en Hopper samen een team worden of kan Krell haar toch de laan uit werken, voordat zij hem echt tot het uiterste drijft.

“…Weet je Krell, ik had een diender kunnen krijgen zonder ervaring als rechercheur, zonder gouden schildje van de recherche. Met een beetje geluk zal Merrilee een nuttige toevoeging aan ons team blijken te zijn. Zij komt immers met de warme aanbeveling van de burgemeester zelf.”

Wanneer de blinde en rolstoel gebonden Philippa DeRoos door haar echtgenoot dood wordt gevonden, krijgen Krell en Hopper deze zaak op hun bordje. Philippa en haar man Gilbert wonen samen in een appartementen complex op de 72ste verdieping in New York, waar je niet zonder sleutelkaart in of uit kan. Het complex is zo hoog dat je tijdens een storm, wanneer je hyper gevoelig bent, de toren voelt bewegen , dit is ook zo op de bewuste avond van haar dood. Philippa denkt dat er een insluiper in het appartement aanwezig is en ze belt de beveiliger van het complex op, die het appartement komt door zoeken en onverrichte zaken weer naar zijn post terug gaat. Er is echt niets of niemand te vinden. De volgende dag vind Gilbert zijn vrouw dood op bed.

Was er echt een insluiper, of heeft Philippa zelf een einde aan haar leven gemaakt, of is zij door de zenuwen overleden. Een spannende en zeer ingewikkelde moordzaak, waarbij Hopper iedere keer conclusies trekt, die Krell op de zenuwen werken.

Genoten heb ik van dit eerste deel uit de New York Cops serie. Een verhaal waaruit ik pas in een veel later stadium een conclusie dacht te trekken, maar toen toch nog aardig op het verkeerde been werd gezet. Wat een heerlijk geschreven verhaal was dit, een Nederlander die een zo Amerikaanse detective neerzet, petje af. Een verhaal dat smaakt naar meer en ik ben erg benieuwd of het detective duo zich samen staande weten te houden in het 2de deel van de New York Cops serie “Het legpuzzelmysterie”.

Heel fijn was het dat het verhaal begint met een begrippenlijst, veel bekende afkortingen voor mij, omdat ik nog wel eens in Amerika kom, maar ik kan me voorstellen dat er voor sommige mensen veel onduidelijke afkortingen bij waren, die alvast verduidelijkt werden voordat je aan het verhaal begint.

Spanning 4
plot 5
schrijfstijl 5
leesplezier 5
originaliteit 5
psychologie 5
5 sterren van mij voor Het Delfts Blauw Mysterie.

Meer recensies van Caroline Kuiper