Een giftig spannende roman met intrigerende personages

Caroline Kuiper 14 oktober 2021
Suzanna Esther vroeg mij of ik haar nieuwste boek, Giftig, wilde lezen en aangezien ik fan ben van haar schrijfstijl was ik erg benieuwd naar dit vijfde boek van haar hand. Door alles wat ik van en over Esther heb gelezen, heb ik het gevoel dat we hier met een vleugje waargebeurd te maken hebben. Esther schrijft vaak over personen met problemen en we kunnen haar boeken dan ook zeker onder de spannende psychologische romans scharen. Toch wordt ook in Giftig het zware psychologische gehalte wat afgezwakt door de onderliggende humor, dit maakt het heerlijk leesvoer, waarin je je helemaal kunt verliezen..
Wanneer je Huize ten Have binnenstapt, door de ogen van Mara, blijkt er werkelijk geen één personage zonder eigen verhaal, allemaal hebben ze wel iets meegemaakt. Een dappere zet om al die intrigerende personages in één verhaal te stoppen en dan ook nog de samenhang tussen deze karakters te waarborgen.. Giftig is zeker geen boek dat je even tussendoor kan lezen, het heeft de aandacht van de lezer nodig, maar juist dit maakt het zo pakkend en meeslepend.
Psychologe Mara van den Berghe, wordt door haar vriendin Annelie de Korte gevraagd of ze in huize ten Have het jongste kind uit de familie, Annabelle van Haeften van 9 jaar, wil observeren en diagnosticeren. Het meisje krijgt thuis onderwijs, Annabelle is sinds het overlijden van haar moeder erg veranderd. Mara neemt deze opdracht graag aan, want ook Mara haar jeugd was geen gemakkelijke geweest. Deze opdracht zou een goede afleiding voor Mara zijn, dacht haar vriendin Annelie. Al vanaf de eerste ontmoeting in huize ten Have, heeft Mara geen goed gevoel bij de situatie , ze wordt als een soort van gouvernante voor Anna aangesteld, terwijl dat niet Mara haar opdracht was.
“Ik houd me normaal gesproken niet bezig met het ontvangen van personeel. Ik wist tot vorige week niet eens dat de vorige gouvernante was opgestapt.”
Alle personen in het huis gedragen zich afstandelijk en vreemd. De enige persoon waar Mara een vertrouwd gevoel bij heeft is Thomas van Willingen, zoon van de huishoudster en gezelschapsdame van de vrouw des huizes. Thomas studeert psychologie en onderzoekt voor zijn studie wat er in het vroegere vrouwengesticht gebeurd is. Met hem kan ze in ieder geval normaal omgaan. Mara heeft overal haar vraagtekens bij; waarom moet Annabelle ‘s middags nog naar bed en krijgt zij iedere dag een glas melk te drinken voor het slapen gaan. Mara heeft het al gauw gezien in dit vreemde huishouden, maar ze wil Thomas en de kunstzinnige Anna niet alleen laten. De spanning wordt steeds verder opgebouwd zeker na een wandeling in het bos.
“Plotseling hoorde ik een keiharde knal. Zo hard dat er in mijn oren een indringende pieptoon weerklonk”.
Wanneer één van de bewoners het leven laat en blijkt te zijn vermoord is dit het zetje dat nodig was om de enorme beerput die de familie angstvallig gesloten probeerde te houden, te openen.
Giftig, is een spannende psychologische roman, waarbij de humoristische ondertoon ervoor zorgt dat Suzanne Esther zich onderscheidt van andere auteurs, voor mij persoonlijk is dit wat ik zo aan de fijne schrijfstijl van Esther waardeer. Esther zorgt voor een spannende verhaallijn met zeer intrigerende karakters die de lezer van begin tot het einde weten te vermaken. Met een ijzersterk plot sluit Suzanna Esther deze spannende roman, en zorgde ervoor dat ik het boek met een glimlach op mijn gezicht dicht sloeg.
Giftig is doordrenkt met plotwendingen die ervoor zorgen dat je blijft lezen, dit maakt dan ook dat Giftig weer een dikke aanrader is voor lezers die houden van spanning, psychologie en een vleugje humor.

Meer recensies van Caroline Kuiper