Een psychologisch spannend verhaal wat niet weg te leggen is.

Caroline Kuiper 23 april 2022

Voor de leesclub van Vrouwenthrillers mocht ik mee doen met deze spannende roman van Marion van de Coolwijk, “Mama Liegt”.
Het vijfde boek voor volwassenen van auteur marion van de Coolwijk, is een boek vol liefde, leugens en spanning, dat niet weg te leggen is. Marion heeft een meeslepende schrijfstijl en het verhaal is duidelijk neer gezet. De twee verhaallijnen, waaruit het boek bestaat, sluiten naadloos in elkaar en nemen je mee vanaf de tweede wereldoorlog naar het heden.
We zijn tijdens de oorlog in Amsterdam, waar men geen eten meer kan vinden en kinderen naar het platteland worden gestuurd om daar aan te sterken. Hier volgen we de jonge Elizabeth tijdens haar reis en het leven in haar opvanggezin. Ook haar terug komst in Amsterdam en haar leven nadien volgen wij.
In het heden leren we Aisa kennen, die haar zieke oma Emma zoveel mogelijk bezoekt. Wanneer oma een diep geheim deelt met Aisa, begint het spannende gedeelte.
“Ik wil dat ze mij vergeeft” mompelde Anna. “Voordat het te laat is.”
Door een ondoordachte stap in het verleden, wordt de toekomst totaal anders. Een plot dat je niet ziet aankomen en wat me nog lang zal bij blijven.
Een verhaal dat me diep ontroerde, door het schrijnende verhaal tijdens de oorlogsjaren. Je kunt merken dat Marion gedegen research heeft gedaan, het leven tijdens WOII heeft ze zeer beeldend beschreven, het zou een prachtige film kunnen worden. Deze Mama Liegt is voor mij een spannende psychologische roman, waarbij de psychologische kant in het verhaal een groter aandeel heeft, dan de spanning, maar zeer zeker onder de categorie spanning mag vallen.
Genoten en een echte aanrader voor deze Mama Liegt van Marion van de Coolwijk.
Lieve leesgroet Caroline****

Meer recensies van Caroline Kuiper