Wegleggen was ook deze keer geen optie

Genoten van dit fictieve verhaal over onder andere vriendschap, liefde en vertrouwen en leven in een gemaakte nieuwe wereld.
De Nieuwe wereld. Deel twee uit de serie 2021 Kamp Alpha “De nieuwe wereld”. Van deel 1 “De pestmeester” heb ik enorm genoten en was dan ook zeer benieuwd naar het vervolg en hoe er word omgegaan met mensen en huisdieren tijdens het onbekende virus dat rondwaart. Een fictief verhaal, dat wel enkele overeenkomsten heeft met ons leven in coronatijd, maar je op sommige momenten ook wel aan oorlogstijd laat denken.
Ik vind de cover geweldig, de kleur groen pakt je meteen en dan het roestige prikkeldraad met een spinnenweb, super mooi, een boek waar mijn oog meteen naar toe getrokken zou worden en wat ik dus meteen zou oppakken in de boekhandel.
In deel één zijn Lisette Jaring en Arjen Verlinden samen met hun huisdieren elkaar tegen gekomen op hun vlucht voor een virus, dat het land steeds verder in zijn greep krijgt. Huisdieren moeten worden afgemaakt, want zij zijn de “verspreiders” van de ziekte. Deel 1 eindigt met Lisette en Arjan die vluchten en Kamp Alpha bereiken, waar ze samen met hun dieren mogen verblijven, maar of dat kamp nou echt zo idyllisch is.
In dit tweede deel leven ze in Kamp Alpha in een huisje, dat ze samen met de zusjes Van Brederode moeten delen, de dochters van één van de leiders van het kamp, waarom zitten deze meiden hier? Het kamp is zelfvoorzienend, het eten is vegetarisch en de boodschappen worden netjes aan huis bezorgd. Iedere dag worden er flesjes met een drankje bezorgd, maar Lisette vertrouwt de inhoud niet, want Arjen en Daniëlle van Brederode gaan zich steeds stoïcijnser gedragen en lijken verslaafd aan deze drank. Om in het kamp te mogen verblijven moeten de bewoners werken, maar hoe raar is het dat de kleine Maan van Brederode in een kas moet werken, waar wiet wordt geteeld.
Ook krijg je nog een inkijk in het leven buiten het kamp. Een leven waar je jongelui volgt, die verslaafd zijn en hun lichaam moeten verkopen of moeten stelen, om zo middelen te kunnen kopen, om in hun verslaving te voorzien. Zou een folder van kamp Alfa de jongelui uit de problemen kunnen helpen en zou kamp Alpha ze een nieuwe betere toekomst kunnen bieden?
Mijn mening:
De schrijfstijl van Esther vind ik fijn en dit verhaal is er één die je niet makkelijk kunt weg leggen, je wilt verder lezen om er achter te komen wat de hoge heren willen met de mensen en hun huisdieren, om het virus te verslaan. Deze voor mij spannende roman, zit goed in elkaar en wegleggen was ook dit keer geen optie. De personages uit deel 1 werden in dit deel nog verder uitgediept en ik had het gevoel ze nog beter te leren kennen. Sophie Duval en Warner Rosenboom, personages van het eerste uur, hebben deze keer een grotere rol. Sophie de ex van Arjan, die een tandarts praktijk runt in het kamp, heeft het idee dat er iets niet klopt en probeert uit te vogelen wat er aan de hand is. Warner, werkt in het laboratorium en tracht een vaccin te ontwikkelen, waarbij hij wel wat “proefkonijnen” nodig heeft. De personages die het verhaal maken, geven je stuk voor stuk hun kijk op de nieuwe wereld, maar ook die daar buiten. Ik zou zeker eerst deel 1 lezen voordat je deel 2 oppakt, zodat je je helemaal kunt verdiepen in het verhaal. Wachtend op deel drie, ben ik al aan het nadenken over het hoe, waarom en de oplossing. Zou die dichterbij zijn dan iedereen denkt? Voor mij was deze kamp Alpha, de nieuwe wereld, zeker weer een aanrader.

Meer recensies van Caroline Kuiper