Een musthave voor iedereen die van planten houdt, met of zonder groene vingers.

Caroline Kuiper 15 februari 2022
Iris van Vliet alias mama Botanica heeft met De kamerplanten bijbel haar derde plantenboek uitgegeven en wel bij De Boekerij. Ik volg Iris al ruim 3 jaar op You tube, Instagram en facebook. Daar worden vele tips gegeven over het stekken en verzorgen van kamerplanten. Haar eerste twee boeken “Stek je plant” en “Een huis vol planten” heb ik natuurlijk aangeschaft toen ik met plantjes begon en was enorm benieuwd naar De kamerplanten bijbel.

Ik vroeg mij af wat Mama Botanica mij nog meer zou kunnen leren, na haar andere twee boeken gelezen te hebben, waar echt al zoveel informatie in stond, deze vraag hoorde ik ook van andere plantenvrienden. Wat voor meer waarde zou dit boek hebben. Nou ik heb het gelezen en ik weet het.

De kamerplanten bijbel is net als de haak en of brei bijbel een Musthave voor plantenliefhebbers. De kamerplanten bijbel is onderverdeeld in 4 profielen

Het Groentje
De Plant Parent
De Crazy Plant Lover
De Plantenfluisteraar
Mama Botanica, de auteur van De Kamerplanten bijbel ging voor ze dit boek schreef, terug naar het begin van haar eigen plantenavontuur.

“De plantenkamerbijbel bevat alles wat ik destijds had willen weten. WANT MIJN GROENE VINGERS ZIJN NIET AANGEBOREN.”

Nu mag ik mezelf ondertussen denk ik wel bij het derde misschien wel vierde profiel scharen, toch was het interessant om de eerste hoofdstukken ook te lezen, ik heb daar toch weer dingen van opgepikt. Dit boek is super handig wanneer je het even niet meer weet met je plant. Het derde boek van Mama Botanica behandelt veel planten die bij de profielen passen, dus van een makkelijke plant naar echte drama Queen, er staan prachtige foto’s bij, helaas miste ik toch foto’s van de planten die ze als extra optie noemt bij het betreffende profiel.

Bij alle planten die worden behandeld staan icoontjes, waar de planten moeten staan in huis, dus hoeveel licht ze moeten hebben, hoeveel water een plant verlangt maar ook of ze giftig zijn of niet. Zo kun je door de icoontjes te vergelijken meerdere planten bij elkaar zetten, die dezelfde verzorging nodig hebben. En zo dus leuke hoekjes in je huis creëren. Wat ik altijd erg waardeer in de boeken en filmpjes van Mama Botanica is haar eerlijkheid, het gaat bij haar zeer zeker ook wel eens mis met de verzorging van planten, je krijgt niet het gevoel dat het alleen bij jou niet lukt, maar proberen en experimenteren maakt jouw groene vingers steeds groener. Ook op de foto’s staan niet alleen planten zonder beschadigingen of bruine blaadjes nee die laat ze ook gewoon zien.

Het boek is een lust voor het oog en staat bij mij tussen de planten samen met de andere twee mama botanica boeken. In de Kamerplanten bijbel staan ook dingen die je terug vind in de andere twee boeken. Een huis vol planten leert je meer over de licht inval en waar planten het beste kunnen staan in je huis, maar gaat natuurlijk ook over de verzorging van de betreffende planten. Stek je plant leert je alles over het stekken van verschillende planten en de verzorging van de planten, De kamerplanten bijbel heeft deze onderwerpen er ook in staan alleen gaat ze er in dit boek minder diep op in. Dit is het boek dat je helpt bij allerlei problemen met de groei van je planten, hoe je beestjes in je planten te lijf kunt gaan, wanneer en hoe je moet verpotten en welke grond je het beste kunt gebruiken en verder alles wat jij wil weten over kamerplanten.

Wat ik ook erg leuk vond in het boek, is dat aan het einde van elk profiel, de foto van een voorraadkast met plantenbenodigdheden staat en hoe verder je komt in het boek qua profiel, hoe voller de voorraadkast wordt. Het erwtenplantje is bij mij nooit gelukkig net zoals het dolfijnplantje, wat ik ook probeer, maar opgeven doe ik niet, want met tips uit De Kamerplanten bijbel zal het toch zeker wel een keer moeten lukken dat ik ze in leven hou.

De kamerplanten bijbel een Musthave voor de beginnende of gevorderde planten verzamelaar al was het alleen al om de prachtige foto’s die er in staan

Meer recensies van Caroline Kuiper