Elke bladzij is om te herkauwen.

Caroline Nelissen 31 januari 2022

Dit fantastische boek overstijgt wat mij betreft de maximale score van vijf sterren. Elke pagina van deze liefdesroman leest als een zuurtje waar je lang op kunt sabbelen voor je de volgende tot je neemt. Hedendaagse emotionele en maatschappelijke perikelen worden via onnavolgbare metaforen onder zo’n krachtig filosofisch vergrootglas gelegd dat ik hier en daar Wikipedia heb moeten raadplegen. Via een briefwisseling tussen de licht gehandicapte Helen als de lyrische dichteres Sappho en de succesvolle zakenman Leo als de filosoof Anaximander uit het oude Griekenland vermengt de schrijfster wijsheden uit het verleden met de perikelen van nu. Is er in al die eeuwen eigenlijk wel iets veranderd als het over de liefde gaat? Naast alle overpeinzingen komen ook de persoonlijke en maatschappelijke problemen waarmee Helen en Leo worstelen aan bod. In deze spannende en boeiende liefdesroman speelt een zekere meneer P.V. Spin een rol die ik niet kan plaatsen. Op de pagina’s die ik nog een keer wil lezen heb ik een roze post-it geplakt waardoor de vrouw op de voorkant met een roze pruikje op haar hoofd op een zeer prominente plek in de boekenkast staat.

Meer recensies van Caroline Nelissen