Dankzij Agnita verplaatsen we ons moeiteloos naar de tijd waarin exotische dieren een bezienswaardigheid waren.

CecileKoops 29 december 2022 Auteur
Ik las ‘Clara, de eerste neushoorn in Nederland’ van Agnita de Ranitz.
Een historisch boek? Jazeker, op historische feiten gebaseerd en aangevuld met fictie. Verre van een saai relaas. Met haar onderhoudende boeken ontrukt Agnita bijzondere beesten aan de historische vergetelheid. In haar vorige boek ‘Kom Atir kom’ was dat een giraffe die een voetreis van Marseille naar Parijs maakte. Beide boeken hebben gemeen dat de stads- en dorpsbewoners uit die tijd niet eerder exotische dieren zagen en vol verwondering, tot ver over de grenzen heen, naar ze komen kijken op markten en kermissen. Illustratoren die tot dan toe naar mondelinge overlevering hadden getekend, komen nu naar de anatomische werkelijkheid tekenen.
Clara is een uiterst leesbaar boek in een vlotte schrijfstijl waarin als romantische zijlijn de geschiedenis van Douwe Mout, oud-kapitein van een VOC-schip en tevens eigenaar van de neushoorn met die van de oorspronkelijke eigenaar van het beest, Sybilla – de vrouw van de directeur van de VOC in Bengalen – verweven zit.
Net als bij haar vorige boeken heeft Clara een prachtige omslag (bij haar eerste boek was de cover voor mij de reden om dat boek op te pakken en te lezen).
Ik ben benieuwd of meer opvallende dieren een rol in onze geschiedenis speelden. Agnita weet ze ongetwijfeld in treffende bewoordingen te vatten.
Clara is een prachtig boek, waarin de gravures en het beeldmateriaal achterin een grote meerwaarde hebben. Wat mij betreft een aanrader!

Meer recensies van CecileKoops