(over)leven in Dordrecht in de 19e eeuw

CecileKoops 10 september 2020 Auteur
Ik las het boek ‘Marjanneke, stoer wijf’ van Anneliese Vonk- van der Zanden.
Een historische roman over(leven) in Dordrecht eind 19e eeuw. Een Brabants gezin kan in de eigen omgeving geen droog brood verdienen en trekt weg naar het stadse Dordrecht. In die tijd een hele onderneming waarvoor ze eerst met de stoomtrein tot Gorinchem reizen, dan overnachten en vervolgens de andere dag een stoomboot moeten pakken.
De beschrijvingen van de locatie zijn goed getroffen. Je ziet de treurige kleine kamertjes waar ze met zijn allen moeten wonen, voor je. Het boek beslaat een tijdspanne van vijftien jaar. In die tijd moeten ze knokken om te overleven en zeker in het begin is het geen vetpot. Ze hebben veel steun aan de buren en later aan de vrienden die ze maken, alsmede aan de kerk. Het stadse leven valt Marjanneke in aanvang zwaar. Slechte huisvesting en voortdurende ploeteren op het huishouden en de zware kookwas. Wanneer ze eenmaal gesetteld is, slaat echter bij Marjanneke de verveling toe en wil ook zij haar bijdrage aan de huishoudpot leveren. Tegen de heersende gewoonte in, vindt ze werk buitenshuis en houdt vele ballen in de lucht om werk, gezin en huishouden te kunnen combineren. Vandaar de ondertitel stoer wijf.
De verzorging van het boek is top, met een ingelegde uitvouwbare kaart met de belangrijkste locaties in het boek, alsmede een zeer uitgebreide historische uitleg over de diverse plekken. De kaart zelf is eveneens achterin het boek afgedrukt. De cover is prachtig, een gezicht op Dordrecht vanaf de kades die bevolkt zijn door de lokale bevolking in die tijd.
Valt er ook iets af te dingen op het boek? Misschien dat het verhaal wat voortkabbelt. Op een groot verdriet na, zijn er geen enorme spanningsbogen. Maar dat hoeft voor de liefhebbers van historische romans geen beletsel te zijn om dit boek te lezen. Je kunt aan alles merken dat de schrijfster zich met hart en ziel op dit boek heeft gestort en gedegen onderzoek heeft gedaan. De feiten kloppen allemaal, ze laten je achter met het gevoel dat we in onze handen mogen knijpen dat wij niet in zo’n ongemakkelijke tijd leven.

Meer recensies van CecileKoops