Een prachtig boek

CecileKoops 23 juli 2020 Auteur
Kom Atir kom van Agnita de Ranitz – leesverslag Cecile Koops

Het verhaal is erg interessant en de cover lokt je nieuwsgierig het boek in. Het boek leest aangenaam en vlot weg.
De proloog geeft direct weer hoe de lokale bevolking destijds als een soort monster over de giraffe denkt. Daarna komt het verhaal komt direct op gang. Historische feiten worden kundig en geloofwaardig door het verhaal geweven, zonder dat het een opsomming van feiten wordt. Naast de eigenlijke reis met de giraffe van Marseille naar Parijs, waarbij de geleerde Saint-Hilaire veel over het nieuwe dier leert van diens verzorger Atir, leren beiden onderweg ook van elkaar veel. Dat is mooi beschreven. Extra spannend wordt het wanneer Atir ten onrechte wordt zwartgemaakt en uit de gratie valt bij de geleerde.
Als lezer kun je prima met de personages meeleven. Je weet uiteraard al hoe het eindigt - met de komst van de giraffe naar de koning in Parijs - maar ook daar zit nog een kleine twist ingebakken. Jammer dat het boek uit is. Je blijft nieuwsgierig hoe Atir zich (al dan niet als rokkenjager) door het hem vreemde Parijs beweegt.
Kortom een zeer aan te raden boek, waarin feiten uit de geschiedenis gemengd met de couleur locale die de schrijfster toevoegt tot een heerlijk verhaal leiden.
De noten achterin – naast de geraadpleegde bronnen – heb ik eveneens met veel plezier gelezen. Mooi gedaan. Van mij krijg je 5 sterren.
Cecile Koops

Meer recensies van CecileKoops