De Ark gaat weer te water, de mens leert het nooit.

Cees van der Pol 29 september 2020
Wanda Bommer is misschien nog niet heel erg bekend bij het grote publiek, hoewel "De bijvangst" al een paar jaar een succesnummer op leeslijsten in het voortgezet onderwijs kan worden genoemd. De net verschenen roman "De Ark" is alweer haar zesde roman is. Het is een heel bijzondere geworden.
Bommer baseert haar roman op het Bijbelse verhaal van de Ark van Noach. God gebruikte in het Oude Testament het middel van een grote (zond) vloed) om de mensheid te verdelgen. Die luisterde toch maar erg slecht naar hem. Noach mocht hem daarbij helpen met zijn gezin en honderden dierenparen gingen aan boord van het grote mythische schip..
In haar roman gaat een schrijfster Leonoor Levie aan boord van een feestboot "The Ark." Die ligt in Barcelona te wachten op de uitverkoren feestgangers en al in het vliegtuig ernaar toe wordt er een eerste spanningsboog gemaakt. Want Leonoor zit naast een veel jongere, aantrekkelijke man Ties, die een eigenlijk een crimineel bestaan leidt met het produceren van XTC-pillen. Door het meervoudig perspectief van (Leonoor en Ties) weet de lezer dit al wel, maar Leonoor niet. Het verwijst natuurlijk naar de man en vrouw aan boord van de Bijbelse Ark,.

Ties mag later de reis van The Ark meemaken in de hut van Leonoor. Zijn oorspronkelijke reisplan is in duigen gevallen. Leonoor is recentelijk bedrogen door haar onverschillige echtgenoot en tijdens de korte cruise naar Ibiza kunnen Leonoor en Ties niet van elkaar afblijven. Dat wordt al snel duidelijk. Overspelige seks als wraakmiddel komt natuurlijk wel meer voor.
Leonoor denkt eerst nog dat Ties een geheim agent is die op zoek is naar een andere misdadiger. Maar het verhaal dat tenslotte wordt verteld, is het verhaal van Ties en zijn verdoemde familie. (weer een parallel met Noach). Uiteindelijk wordt het avontuur van de schrijfster beloond, omdat ze een roman over de familie van Ties kan schrijven Inspiratie opgedaan op zee..
Heel opvallend en origineel is dat Wanda Bommer een aantal hoofdstukken inbouwt waarin een eigenlijk weer boze God wordt geïnterviewd door een soort tv -presentator als Mathijs van Nieuwkerk. God vertelt wat hij vindt van de huidige (opnieuw slecht functionerende ) mensheid. Hij verdwijnt tijdens een ontzettend onweer uit de zaal waar hij voor de tv wordt geïnterviewd. Er zijn vanuit zijn cynische antwoorden op de hem gestelde vragen links te leggen naar het Bijbelse verhaal. Die samenkoppeling van die twee verhaalelementen krijgt zo een magisch-realistische lading.
Deze 'Droste-structuur' (het ene verhaal wordt in het andere opgenomen) werkt prima, als je door hebt dat de twee verhalen naar elkaar verwijzen. Het wordt een spannend verhaal met een 'fraaie' ontknoping. Niet alles in het leven heeft een happy-end en dus ook niet ook in de boeken van Wanda Bommer. De regenboog kan niet altijd (ver)schijnen.
Tijd om kennis te maken met deze inspirerende schrijfster.
Lezen dat nieuwe boek van haar!! .

N.B.
Scholieren van havo en vwo die het boek voor hun literatuurlijst willen lezen, verwijs ik naar mijn boekverslag en analyse op de website van scholieren.com .

Meer recensies van Cees van der Pol