Een spannend verhaal waarin niets is wat het lijkt

Charlotte 11 januari 2021
Franka Munnike leidt een zorgeloos leventje met haar echtgenoot Brent waarmee ze gelukkig getrouwd is en een job dat ze met hart en ziel uitoefent.
Plots wordt ze wakker in een revalidatiecentrum en vertellen ze haar dat ze 5 weken geleden in een coma lag na een hersenbloeding. Ze herinnert zich hier niets van en is helemaal in de war. En als je denkt dat het niet erger kan, krijgt ze te horen dat haar moeder overleden is tijdens haar verblijf in het ziekenhuis. Ze krijgt veel steun van haar halfzus Vivian en ex-man Dries, terwijl haar huidige echtgenoot dan weer afstand van haar neemt. In het revalidatiecentrum gebeuren er allerlei bizarre dingen. Zo krijgt ze briefjes van haar moeder. Maar zij is toch dood? En waarom doet iedereen zo achterdochtig tegen haar? Zelfs de artsen en medewerkers van het revalidatiecentrum gedragen zich vreemd. Franka weet het allemaal niet meer, maar één ding weet ze zeker: ze wilt dit tot op de bodem uitzoeken. Ze ontslaat zichzelf uit het centrum en gaat in het huis van haar moeder wonen. Daar zetten de bizarre omstandigheden zich verder. Is er een complot tegen haar? Of is ze écht gek geworden?

Het boek bestaat uit korte hoofdstukjes die worden verteld in de ik-vorm vanuit Franka’s perspectief. Haar leven vóór en na de hersenbloeding worden goed beschreven en je leert haar op deze manier zeer goed kennen. Ook zijn er enkele hoofdstukken die verteld worden door een andere persoon, een onbekende vrouw die kennelijk ook wat verward overkomt.

De vlotte schrijfstijl en korte hoofdstukjes zorgen ervoor dat het boek leest als een trein.
Het is geen bloedstollende thriller, maar wel een psychologische mindfuck dat je op het puntje van je stoel zet!

Dit is het eerste boek dat ik heb gelezen van Loes den Hollander, maar het zal zeker niet de laatste zijn.

Meer recensies van Charlotte