Heb me meer dan smakelijk vermaakt bij het lezen!

Voor de Stephen King Fanclub schreef ik de volgende recensie voor in Kings Things (het maandelijkse mailingmagazine van de fanclub).

We mochten het de afgelopen maand al aankondigen: het nieuwe boek van Jack Lance komt er aan! En dit is het dan!
Een verrassend andere omslag voor een Jack Lance-boek moet ik zeggen. Meestal staat er een stemmige foto voorop, maar dit keer is hij voor heel iets anders gegaan. Het is een boek met verhalen over kinderen, speciaal voor ouders die voor geen kleintje vervaard zijn. Nu heb ik geen kids (met opzet) en ik moet zeggen dat ik me meer dan smakelijk vermaakt heb bij het lezen van sommige van deze verhalen.

Het titelverhaal Verhaaltjes voor het Slapengaan is mijn absolute favoriet. Benji en Belle verzamelen appels die in de boomgaard van de bomen zijn gevallen. Er liggen daar echter niet alleen appels. Het is geschreven als een Jip en Janneke-verhaal, en ik heb het nagevraagd bij de schrijver of het klopte wat ik dacht. Namelijk dat hij zelf onder het bureau gelegen heeft van het lachen om dit verhaal. En dat blijkt dus ook zo te zijn.
Dat kon ook bijna niet anders, want ik lag dus dubbel om deze stijl van schrijven in combi met het verhaal. Ik kan je zeggen dat ondanks dat het zo luguber is als wat… en trouwens ook erg kort met maar 3 pagina’s, je hierom echt keihard zult moeten lachen!

Een Wolk van een Baby is het langste verhaal, over baby Flora van zes maanden oud. Ze is geen gewone baby, want haar vader ziet… dingen die niet kloppen bij haar. Niemand gelooft hem, want hij heeft het altijd over complotten en ‘alternatieve waarheden’. Zijn vrouw begrijpt en gelooft hem niet, maar baby Flora weet van wanten en maakt korte metten met haar ouders. Heerlijk geschreven verhaal waar je zo doorheen vliegt!
In Lievelingsknuffel krijgt vader een knuffel mee voor zijn kinderen. Maar de knuffel blijkt een hekel te hebben aan kinderen en daar moet je dan maar mee weten te dealen als ouder.
Verschrikkelijke Ouder is een verhaal uit de Covidperiode. Als de kinderen op zolder spelen vinden ze een oude schoolbel, die vooral de interesse wekt van hun vader. Elke keer als hij de bel luidt, gebeuren er verschrikkelijkste dingen…
Voorlezen: want de kinderen houden van verhaaltjes. Meestal leest vader voor, maar soms verschijnt ‘opa Richie’, uit een duistere nis in hun slaapkamer. En de verhaaltjes die hij voorleest zijn gruwelijk. Je kunt het licht wel laten branden en de kinderen elders laten slapen, maar dat blijkt dus niet de oplossing...
In Verjaardagstaart wordt een jongetje vijf jaar en zijn ouders willen gezellig zijn verjaardag vieren. Maar de jongen wil er niets van weten. Heerlijk suspense verhaal, waar de twist je zal verrassen!

Het boek is dus een collectie met zes verhalen over kinderen, opvoeding en ouderschap, vanzelfsprekend overgoten met een typisch ‘Jack Lance-sausje’: horror met een knipoog. Ik heb het echt met zoveel plezier gelezen dat ik het je van harte wil aanraden. Hier en daar zit je hardop te lachen, dan is het weer superspannend en dan komt de suspense (o.a. reden waarom ik boeken van deze schrijver zo graag lees) opeens tevoorschijn. En daarom ook nu weer een goed cijfer voor dit nieuwe boek, dat van mij een dikke 9 krijgt.

Je kunt het boek (of 2 boeken met extra korting) laten signeren/boodschap erin laten schrijven.
Je kunt hier alvast genieten van een stukje uit een van de verhalen uit Verhaaltjes voor het Slapengaan!
Dikke aanrader!

Meer recensies van Chrissy van der Haven