Een klein detail

Cindy Vanarwegen 09 november 2023
Een betere manier om onder de aandacht te komen, was er waarschijnlijk niet. Een literaire prijs winnen maar deze uiteindelijk niet in ontvangst mogen nemen... dat maakt mensen nieuwsgierig. In oktober 2023 werd immers de uitreiking van de Liberaturpreis aan de Palestijnse auteur Adania Shibli op de Frankfurter Buchmesse afgelast. Shibli zou de prijs krijgen voor haar boek Een klein detail. Ook stond de auteur geprogrammeerd op het Crossing Border festival waar ik jaarlijks graag naartoe trek. Reden te meer om het boek te lezen.

Een klein detail is een dun, onopvallend boekje. De grijze cover verdwijnt in het niets tussen alle kleurrijke nieuwe boeken. De aandachtige kijker zal de kaft, zeker na het lezen van het boek, wel weten te waarderen. Vanachter gescheurde papieren stroken (zijn het tralies?) kijken we uit op een woestijnlandschap…

Het boek heeft een duidelijke, tweeledige structuur. In deel één volgen we een Israëlische militair. De toon is sec, korte zinnen beschrijven minutieus elke beweging die hij doet, elke actie die hij onderneemt. De auteur en vertaalster hebben heel goed nagedacht over het woordgebruik. Ondanks de zeer eenvoudige zinsopbouw, blijft het ritme in dit hoofdstuk behouden. De lezer blijft geboeid. In het tweede deel van het boek volgen we een Palestijnse vrouw in Gaza. Voor dit deel past de schrijfster een ander taalgebruik toe. In beide verhalen versterkt het medium taal de inhoud. Heel mooi gedaan!

Op subtiele manier vloeien beide verhalen in elkaar. Een klein detail is een aanrader om te lezen. Origineel en uiteraard erg actueel. Eentje die blijft nazinderen, maar dat is misschien een eigenschap van alle goede boeken.

Meer recensies van Cindy Vanarwegen