Havens

Cindy Vanarwegen 18 maart 2024
De lezer die nog niet overtuigd was door de mooie stijlvolle cover, zal door de zeer inspirerende inleiding op het boek ongetwijfeld nieuwsgierig worden naar de wereld van de haven.

Met grote illustraties worden in het boek supergrote maar ook gezellig kleine havens voorgesteld. Leuke havenweetjes wisselen af met wetenswaardigheden over het land. De gedetailleerde tekeningen, verspreid over twee pagina’s, bieden veel informatie die aangevuld wordt met kleine hoeveelheden tekst.

Het boek is geschikt voor een brede leeftijdsgroep als je de manier waarop je met het boek aan de slag gaat, aanpast. Met kinderen vanaf 5 jaar kan je de focus op de illustraties leggen. De vele details bieden immers inspirerend vertelmateriaal. Leuk is om oudere kinderen op basis van de tekening te laten raden in welk land de haven zich bevindt. Aan de hand van traditionele kenmerken zoals matroesjkapoppen, een windmolen of rode dubbeldekkers moet dit lukken. Oudere kinderen kunnen de tekst zelf lezen en dieper de informatie induiken. Bovendien steken zelfs volwassenen wat op van het boek. Zo weet ik nu ook waar de naam Hongkong vandaan komt!

Meer recensies van Cindy Vanarwegen