Heerlijk voor beginnende lezers

Cindy Vanarwegen 30 maart 2024
Het is vandaag… maar het had ook gisteren kunnen zijn, of morgen. Hier in de steeg zijn alle dagen hetzelfde. Met deze zinnen beginnen vier van de vijf hoofdstukken in de verhalenbundel Zeg maar Joske.
Joske beschrijft haar leven in de steeg waar ze woont. Hoewel elke dag lijkt op die van gisteren, geniet ze van de eenvoudige dingen die zich afspelen in haar vertrouwde, kleine wereld. Klinkt dit saai? Dan heb je het mis. Joske ontdekt de wereld en smeedt warme banden met de buren. Ook diepe gevoelens en abstracte begrippen krijgen een plaats in het verhaal, poëtisch weergegeven door de ogen van een jong kind. Roozeboos zorgt hierbij voor prachtige illustraties die ook jonge kinderen zullen aanspreken.
Voor beginnende lezers is het soms moeilijk toffe boeken te vinden om zelf te lezen. Deze verhalenbundel is uitermate geschikt om zelf te lezen vanaf ongeveer zeven jaar. De zinnen zijn eenvoudig maar geschreven in een rijke taal. Bovendien is de inhoud afgestemd op de leefwereld van jonge lezers en zullen zij zich herkennen in de belevenissen van Joske. Ook de bladspiegel maakt het startende lezers makkelijk door de witruimtes tussen de alinea’s, de lettergrootte en de combinatie met grote, vrolijke tekeningen.
Laten we hopen dat dit de eerste bundel Joske-avonturen van een hele reeks wordt!

Meer recensies van Cindy Vanarwegen