The Bookbabe

"Straks ga je ook nog beweren dat Enigma een lief, schattig draakje is en dat je haar hebt uitgenodigd voor de thee." ~ p145

Terwijl ik dit boek dicht sla heb ik twee gedachten. Aan de ene kant: wat een fantastisch boek!!! En tegelijkertijd: Ugh, dit nooit meer...

"Als je je liet leiden door angst, zou je al hebben opgegeven. Dat je zover bent gekomen laat zien dat je dapper bent." ~ p147.

Fort Enigma is een spannend verhaal, vol raadsels en geheimen. Als lector kijk je mee met Lex, een 13-jarige jongen uit Nederland die geselecteerd is voor het grote toernooi in Fort Enigma. Professor Inventus organiseert dit evenment jaarlijks tijdens de zomervakantie voor kinderen met uitzonderlijke talenten, die zichzelf kunnen bewijzen door middel van puzzels, opdrachten en raadsels. Vol goede moed begint Lex aan het toernooi, maar al snel lijkt er iets niet helemaal juist. Rinkelende kettingen midden in de nacht, een verdwenen professor, en een onheilspellende legende van een draak onder het fort... Is het allemaal nog steeds onderdeel van het spel?
Aller eerst: wat een fantastisch concept! Als fan van escaperooms en puzzels heb ik echt genoten van alle opdrachten in het boek. Gewapend met mijn notitieboekje en pen, sloeg ik verwachtingsvol iedere pagina om, gewapend voor een volgende opdracht. De opdrachten zijn leuk, afwisselend, en soms echt hersenkrakend. En ze zijn dummie proof, mocht je per ongeluk een foutje maken, is dat leuk opgelost. En kom je er écht niet uit, dan staan de antwoorden achterin. Waarom dan nooit meer? Omdat ik lezen zie als ontspanning, heerlijk in bed of op de bank, weggedoezeld in een stapel kussens. Dat gaat met dit boek gewoonweg niet. Je bent continue alert, en om de paar bladzijdes kan je weer puzzelen en schrijven. Ook hou ik er zelf niet van als je tijdens het lezen een gsm moet pakken voor bepaalde opdrachten. Lezen staat voor mij juist los van alle technische snufjes, maar ik snap dat het "hip" is en ik een ouwezeur ben daarin. Dat zijn persoonlijke dingen, en staat los van de kwaliteit van het boek ;)

"Ik vind het eng om mijn ideeën te delen en ben vaak genoeg uitgelachen, maar hoe eng ik ook alles vind, ik wil me nooit door angst laten tegenhouden." ~ p176.

Ondanks mijn enthousiasme toch geen 5 maar 4 sterren, die ruimte bieden aan verbetering. Je bent je af en toe echt suf aan het zoeken, door het gebrek aan een fijne legenda voor in het boek, vooral door de kamer X, deel 2/3/4 en de hoofdstukken. Ook hadden de hoofdstukken voor mijn gevoel beter toegevoegd kunnen worden aan de kamers, en was het jammer dat hier de antwoorden soms op 1 pagina samen stonden, waardoor je gevoelsmatig niet echt hoefde te kiezen. Maar buiten dat: dikke complimenten.

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters